Löfbergs Lila breddar sitt sortiment av kapselförpackningar rejält. Inom kort blir det familjeägda Karlstadsföretaget först i Sverige med Fairtrade-märkta kaffekapslar. Samtidigt lanseras tre kapslar med chokladsmak i samarbete med Cloetta. Även tedrickarna får sitt när Löfbergs Lila börjar sälja Kobbs löste i kapsel.
"Intresset för kapselbryggare blir bara större och större", berättar Björn Norén, försäljningsansvarig för kaffekapslar på Löfbergs Lila.
Efterfrågan på kapslar växer stadigt och nästa år räknar Löfbergs Lila med att tredubbla sin kapselförsäljning. För att möta den ökade efterfrågan kommer Löfbergs Lila nästa år att lansera ett tiotal nya espresso-, brygg-, choklad- och tekapslar.
Idag finns det inga Fairtrade-märkta kaffekapslar på den svenska marknaden, men det blir det ändring på, när Löfbergs Lila lanserar espresson Bright Green och bryggkaffet White Rainbow. Kapslarna kommer dessutom att vara helt fria från aluminium.
De tre kapselförpackningarna med chokladsmaker har kommit till genom att samarbete mellan Löfbergs Lila och Cloetta. Efter ett flertal tester och smakpaneler har man kommit fram till tre smaker – Cloetta original, Center och Plopp – vilka kommer att lanseras i februari 2012.
"Vi har sedan tidigare ett framgångsrikt samarbete med SIA Glass med smakerna Tarragona, Guldnougat och Plopp och vi är mycket nöjda med att våra smaker och varumärken nu kan kombineras i ytterligare en produktkategori", säger Tony Wiréhn, affärsutvecklingsansvarig på Cloetta.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com