En minst sagt annorlunda etikett har tagits fram av den amerikanske designern och konceptkonstnären Scott Amron. Det är en liten självhäftande etikett för frukter som äpplen, päron, etc.
Nu är ju inte den typen av etiketter någon nyhet i sig – många frukter vi köper i butiken är ju försedda med sådana små logotypetiketter – men Scott Amrons etikett skiljer sig från mängden: den upplöses och avsöndrar nämligen en mild, organisk tvållösning vid kontakt med vatten och kan på så sätt användas för att tvätta frukten och avlägsna vax, smuts, bakterier och eventuella rester av bekämpningsmedel!
De flesta konsumenter använder ju vatten och även tvållösningar för att skölja av skalfrukter som äpplen och päron, innan de konsumeras. En etikett på frukten, som inte bara tjänstgör som etikett med logotyp och kanske streckkod och annan information, utan dessutom enkelt förvandlas till ett effektivt rengöringsmedel, borde ju därför vara en intressant innovation.
För att förvandla Scott Amrons etikett till ett "fruktrengöringsmedel" krävs att man aktivt tvättar/gnuggar frukten och etiketten i vatten. Då upplöses etiketten och det organiska tvålmedlet löses ut, medan däremot etiketten är vattentålig och inte upplöses vid lättare kontakt med vatten, vilket gör att den exempelvis tål kondens och den typ av "fuktdimma", som finns i vissa fruktdiskar. Den självhäftande etiketten kan också enkelt dras bort av den som inte vill använda sig av rengöringseffekten.
Scott Amrons "Vanishing Fruitwash Labels" finns än så länge endast på experimentstadiet, men uppfinnaren hoppas på stort gensvar från fruktindustrin. För att locka investerare har han meddelat att han dessutom är villig att sälja en tioprocentig andel av sina patenträttigheter i konceptet.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com