...
Här är världens första bok om förpackningskommunikation!

Förpackningsgurun Lars G Wallentin har gett ut sin första bok.

Förpackningens kommunikativa förmåga är ett ständigt diskussionsämne och det finns många synpunkter på hur man lyckas på bästa sätt. Så här långt har det till stor del bara handlat om synpunkter från olika håll, men nu finns det äntligen guidelines på pränt.
Lagom till jul har nämligen välkände förpackningsgurun och –designern Lars G Wallentin blivit klar med sin bok "The world´s first book about packaging communication" och den är i det närmaste ett måste för alla i branschen som på något sätt jobbar med kommunikation!


Lars Wallentin har planerat för den här utgivningen under lång tid och producerat artiklar, som bland annat publicerats på den egna sidan packagingsense.com. Drömmen har hela tiden varit att lyckas ge ut informationen även i bokform, och nu har han alltså lyckats.
"Det är inte bara den första boken om förpackningskommunikation, det är förhoppningsvis den första boken i en serie, jag har material så det räcker och fortsätter att producera", säger han.

Lars Wallentin kan luta sig tillbaka på inte mindre än fyrtio år inom Nestlé-koncernen med ansvar för förpackningsdesign och därmed har han varit med och lanserat de flesta av koncernens storsäljare. I dag är han en eftertraktad föredragshållare, som reser världen runt och sprider budskapet.
"De flesta, som jobbar i förpackningsindustrin, kan sitt område, tillverkare kan sin teknik, designers kan allt om skönhet och inköpare allt om priser, men ingen ser till hela bilden. När det handlar om effektiv kommunikation som ser till att förpackningar inte bara ser bra ut utan också säljer bra, så finns det så mycket mer som kan göras. I många fall kan bara lite extra kunskap räcka mycket långt", säger Lars Wallentin.

Lars Wallentins bok säljs förpackad i en kartongförpackning (vad annars?), försedd med budskapet "Get it! Read it! Burn it!". På baksidan finns kommentarer från olika auktoriteter under en rubrik som säger att baksidan på en förpackning måste vara mer intressant än framsidan...

Bokens förord är skrivet av Peter Brabeck-Letmathe, styrelseordförande i och tidigare VD för Nestlé. Han skriver att boken är ett starkt vapen, ja till och med ett farligt vapen, eftersom den innehåller fakta, som kan skaka om grunderna i många företag.
"Läs boken, lägg innehållet på minnet och förstör den sedan, så att den inte hamnar i händerna på konkurrenterna!", uppmanar han.

Boken omfattar 75 sidor fördelade på 18 kapitel. Av det förstår vi att det handlar om korta, snabblästa kapitel, ingen tung information. Lars Wallentin lever egentligen upp till sitt mantra om att "simplifiy and amplify", det vill säga "förenkla och förstärk" och faktum är att även personer som inte har det minsta med förpackningsutveckling att göra, har glädje av informationen.

Boken är tryckt av Göteborgstryckeriet och tryckkvaliteten är förstås hög. Det går inte att ge ut en bok av det här slaget, som inte lever upp till högsta nivån rent produktionsmässigt.
"Jag kom i kontakt med Göteborgstryckeriet, som har lång erfarenhet av boktryck, men som nu också börjat se på hur man kan transformera den kunskap man har till förpackningsindustrin. Det sker via en ny verksamhet, som heter Box&Display. Här ska man trycka högkvalitativa förpackningar till kunder, som kräver högsta kvalitet, och jag är kanske ett bra exempel på det", säger Lars Wallentin.

"The world´s firstbook about packaging communication" kan köpas direkt från Lars Wallentins webbsida www.packagingsense.com.



BO WALLTEG/JERRY PETTERSSON
bo@packnews.com

Publicerad: 2011-12-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK