Nöjesstaden Las Vegas i USA är inte bara gambling och flotta shower – här arrangeras även förpackningsmässor!
Tidigare i höstas avhölls exempelvis Pack Expo Las Vegas i staden och det blev en lyckad tillställning med rekorddeltagande både vad gäller antalet utställare och antalet besökare.
Packnyheters och tidningen nord-emballages korrespondent Andrew Manly rapporterar att även om det generella läget i den amerikanska ekonomin fortsatt är osäkert, så visade Pack Expo i Las Vegas hur vibrerande och dynamisk förpackningssektorn trots allt är.
Ett rekordstort antal utställare – över 1.500 – fanns på plats och 26.000 besökare kom till mässan, vilket var det högsta besökarantalet hittills för Pack Expos Las Vegas-upplaga.
Utställningen i Las Vegas har en atmosfär av marknadsplats, där stora amerikanska och europeiska leverantörer står tätt intill mycket små leverantörer av förpackningslösningar.
PMMI, som arrangerar mässan, hade premiär för en del nya aktiviteter, till exempel en paviljong för läkemedelsförpackningar, en miljöavdelning, Pack Expo Green och en parallell mässa för tryck och konvertering.
Flera ledande industriorganisationer fanns på plats med konferenser och speciella paviljonger, till exempel International Bottled Water Association, Reusable Packaging Association, Snack Food Association och National Confectioners Association.
På mässan fanns också en yta, som man kallade Consumer Retail Experience, där man visade eye-tracking-teknikens möjligheter för att testa vilken uppmärksamhet en förpackning får i butiken. Testet leddes av studenter från Clemson University och de kommer inom kort att presentera två rapporter, dels om hur förpackningar för private label står sig mot varumärkesägarnas, dels hur hållbarhetsmeddelanden på förpackningar tas emot av konsumenten.
I årets sista utgåva av tidningen nord-emballage, som utkommer i digital form i dagarna, finns ett utförligt reportage från Pack Expo Las Vegas, med flera exempel på intressanta förpackningslösningar, som visades upp på mässan.
BO WALLTEG/JERRY PETTERSSON
bo@packnews.com