...
Löfbergs Lila slopar aluminium i kaffekapslar

Inom kort blir Löfbergs Lila först i Sverige med aluminiumfria och Fairtrade-märkta kaffekapslar.

Inom kort blir Löfbergs Lila först i Sverige med aluminiumfria och Fairtrade-märkta kaffekapslar. Detta som ett led i företagets hållbarhetssatsning där en av målsättningarna är allt kaffe som Löfbergs Lila säljer ska vara certifierat inom fem år.
”Att ställa om till 100 procent certifierat kaffe på fem år är ett tufft mål. För oss handlar det om att ta ansvar och att konsumenten alltid ska kunna känna sig trygg i att Löfbergs Lila är ett godare kaffe – i dubbel bemärkelse. Nu blir det tydligare även för vårt kapselsortiment”, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila.

Påverkar andra

Till en början lanserar Löfbergs Lila två Fairtrade-märkta kaffekapslar, en espresso och ett bryggkaffe. Bright Green är en modern espresso som balanserar en intensiv sötma med blommig syrlighet, medan White Rainbow är ett klassikt och fylligt bryggkaffe med lätt syrlighet och sötma.
Fairtrade är en produktmärkning som garanterar att producenterna får skäligt betalt för sitt arbete och att kaffet är framtaget på ett etiskt och socialt godtagbart sätt.
Samtidigt blir Löfbergs Lila först bland de större aktörerna att gå över till helt aluminiumfria kapslar. 1992/1993 var företaget även först med att ta bort aluminium i vanliga kaffeförpackningar, vilket hittills sparat mer än 1 000 ton aluminium.
”Nu har vi bidragit till att en av världens största kapselproducenter börjar arbeta med aluminiumfria kapslar. Det visar att vårt hållbarhetsarbete ger resultat långt utanför Sveriges gränser”, säger Lars Appelqvist.

Räknar med att tredubbla försäljningen

Löfbergs Lilas kapslar används kapselbryggaren C3 från italienska Caffitaly. I Sverige finns det snart 40 000 Caffitaly-maskiner.
”Efterfrågan på kapselkaffe växer stadigt, förmodligen för att det är snabbt, enkelt och gott. Nästa år räknar vi med att tredubbla vår försäljning. I takt med att intresset växer utökar vi vårt sortiment, samtidigt som vi nu även kommer ut brett i dagligvaruhandeln”, säger Lars Appelqvist.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2012-01-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Livsmedel Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK