...
Rexam lanserar 75 cl-burk på den ryska ölmarknaden

Brittiska förpackningskoncernen Rexam plc ska lansera en 75 centiliters aluminiumburk på den ryska ölmarknaden (bilden). Det skriver bl. a. packagingnews.co.uk
Enligt Rexam blir det den första dryckesburken i denna storlek, som introduceras på den europeiska marknaden.


Burkarna till den ryska marknaden ska produceras i Rexams burkfabrik i Naro-Fominsk, cirka 70 km sydväst om Moskva. De 100-procentigt återvinningsbara burkarna tillverkas enligt Rexams DWI-teknologi (Drawn Wall Ironed)

Rexam har haft ett nära samarbete med sin kund Baltika Breweries vid initieringen och lanseringen av 75-cl-burken, som främst är avsedd för ölmarknaden, men även är lämplig för andra typer av drycker.

"Det här är nästa logiska steg för dryckesburkar i Ryssland. Storleken 75 centiliter kommer att ge våra kunder ytterligare möjligheter till att profilera sig och skilja sig från konkurrenterna", säger Craig Jones, VD för Rexam Russia.

Rexam introducerade sina 33 centiliters dryckesburkar på den ryska marknaden år 1998. Därefter har allt fler producenter gått över till företagets större 50 centiliters burkar. År 2007 lanserade Rexam en enliters aluburk i Ryssland och nu är alltså turen kommen till "mellanstorleken" 75 centiliter.

"Vi strävar alltid efter innovativa lösningar för våra konsumenter och därför vill vi nu tillsammans med Rexam erbjuda dem burkar i det nya formatet", säger Vadim Smolenkin, utvecklingschef nya produkter hos Baltika Breweries.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-01-17

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Livsmedel Marknad Metall Metall

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK