Tvådimensionella så kallade QR-koder, som bland annat möjliggör interaktiv kommunikation via mobiltelefon, blir allt vanligare även på förpackningar.
Det har märkningsföretaget Markjet tagit fasta på och introducerar nu en avancerad skrivare (bilden), som skriver QR-koder direkt på förpackningar eller etiketter.
Den tvådimensionella kvadratiska QR-koden har börjat dyka upp på allt fler förpackningar eller affischer. QR-koder tillåter snabb tillgång till kompletterande information om produkten via Internet. Genom att användaren riktar mobiltelefonen mot koden kan koden läsas av och avkodas, varefter mobiltelefonen ansluter till aktuell webbplats.
Ett exempel på QR-märkta förpackningar finns hos tyska lågpriskedjan Aldi Süd, som sedan årsskiftet börjat skriva koden på förpackningar med fläskspecialiteter.
"Att köpa kött är en fråga om förtroende", menar Aldi och ger genom QR-koden kunderna möjlighet att via sina mobiltelefoner följa köttets väg från gård till butik.
Malmöbaserade märkningsföretaget Markjet har tagit fasta på den alltmer ökande användningen av QR-koder i förpackningssammanhang och introducerar nu en specialskrivare från tyska tillverkaren Wolke Inks & Printers GmbH. Wolke är en ledande tillverkare av skrivare för utskrift med integrerad bläckstråleteknik för produktmärkning inom läkemedels-, kosmetika- och livsmedelsindustrin.
Den speciella QR-kodprintern har beteckningen "Wolke M600 advanced" och den kan skriva QR-koder direkt på förpackningar eller på annat lämpligt material som exempelvis etiketter. Markjet uppger i ett pressmeddelande att det till skrivaren finns skrivhuvuden i olika modeller för att passa olika monterings- och utrymmeskrav.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com