...
Specialbehandlad remsa hindrar frukter och bär från att ruttna
Den speciella remsan eller etiketten placeras inne i en frukt- eller grönsaks-förpackning, varvid mognaden fördröjs genom att etylen absorberas.

Flera brittiska detaljhandelskedjor har börjat testa ett nytt förpackningskoncept, som gör att känsliga grönsaker, bär och frukter som tomater, avokados, jordgubbar, meloner, etc. håller sig färska i fruktdiskarna och inte börjar ruttna och mögla.

Konceptet, som kallas e+® Ethylene Remover, består av specialimpregnerade remsor eller etiketter, som absorberar "mognadsgasen" etylen, som avsöndras från frukter och grönsaker.

Frukter, bär och grönsaker, som ligger samlade i stora partier i diskar eller transportlådor, riskerar att mogna för snabbt på grund av de mängder av mognadsgasen etylen som avsöndras bland produkterna på en förhållandevis liten yta. Men genom att e+® Ethylene Remover absorberar etylengasen, medan produkterna ligger i fruktdiskarna eller i sina transportlådor, fördröjs mognanden tills kunderna köper produkterna.

Den patenterade e+® Ethylene Remover-tekniken kommer från företaget It´s Fresh! Ltd, som ingår i gruppen Food Freshness Technology Ltd, och den speciella Ethylene Remover-remsan består av papper bestruket med en patenterad blandning av lera och andra naturliga mineraler, som har egenskapen att kunna absorbera etylengas.

Först ut av de brittiska kedjorna att testa konceptet var Walmart-ägda Asda, som använde etylenabsorbenten för att bevara färskheten hos Galia- och Cantaloupe-meloner från Syd- och Mellanamerika. Och efter Asda började Marks & Spencer (M & S) använda konceptet på korgar med jordgubbar, där man placerade de 8 x 4,5 centimeter stora remsorna i botten på förpackningarna och på så sätt kunde hålla jordgubbarna färska och fräscha betydligt längre.
Stickprov, som gjordes i M & S butiker visade att spillet under jordgubbssäsongen minskade med cirka 800.000 jordgubbar eller 40.000 förpackningar och kedjan planerar nu att implementera konceptet på alla sina bärförpackningar.

"Den här nya tekniken är en verklig win-win för våra kunder. Inte bara smakar deras jordgubbar bättre och håller sig färska längre, de får dessutom mindre avfall och bidrar till att minska matspillet", säger Hugh Mowat, agronom hos M & S.

Nu i dagarna har även den stora brittiska detaljhandelsjätten Tesco börjat testa e+® Ethylene Remover. I första skedet kommer Tesco att testa konceptet på tomater och avokados.

"Våra första tester visar att detta kan vara en av de största innovationerna inom förpackningar på många år. Nu vill vi veta vad våra kunder tycker om det", säger Steve Deeble, som är färskvarutekniker hos Tesco.

Tesco har valt att testa med tomater och avokados, eftersom de tillhör de produkter som står för det största spillet. Kedjan uppskattar att det nya förpackningskonceptet kan leda till att 1,6 miljoner förpackningar med tomater och 35.000 förpackningar med avokados inte behöver kasseras på grund av övermognad och mögelangrepp.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-02-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK