I nästa nummer av tidningen nord emballage höjer välkände designern och förpackningsgurun Lars Wallentin ett glas för bag-in-boxförpackningar, speciellt de som används till vin.
"Bag-in-box-industrin är värd att nämnas om och om igen. Det här är troligen den mest expanderande kategorin inom dryckes- och livsmedelindustrin", säger Lars Wallentin i tidningen.
I artikeln i nord emballage skriver Lars Wallentin att han använder bag-in-box-vinerna som inspirationskälla!
Ja, inspirationen kommer kanske inte så mycket från själva vinet som från den fantasirikedom och kreativitet som utvecklarna av bag-in-box-förpackningar för viner visar upp...
"Det fina med varugruppen vin i bag-in-box är att det ännu inte finns några guidelines eller best-practice vägledningar, eftersom området är relativt nytt. Därför har kreatörerna praktiskt taget fritt fram och det gör det hela så mycket mer intressant och säljfrämjande", skriver Lars Wallentin, som också berättar att han kände sig som "Alice i Underlandet" när han nyligen analyserade bag-in-box-förpackningarna för viner på ett stort systembolag i Stockholm.
Nya former som exempelvis den väskformade bag-in-boxen till vinet Vernissage får Lars Wallentin att hoppa av glädje, men han uppskattar inte bara designrikedomen bland bag-in-box-förpackningarna.
"Givetvis vinner bag-in-box-konceptet marknadsdelar för var dag också för att förpackningen är så förbaskat praktisk. Santé!", avslutar Lars Wallentin.
Läs hela Lars Wallentins hyllning till bag-in-box-förpackningarna i nästa nummer av nord emballage, som utkommer i digital form inom kort. Där kan du också se flera bildexempel på vilka bag-in-box-förpackningar han gillar!
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com