Svenska tillväxtföretag:
Vi hittar inte rätt arbetskraft!

Svenska företagsledare i mindre bolag skriker efter rätt arbetskraft, och mentorer som kan ge stöd i tillväxtprocessen. Dessutom är det tydligt att bolagen tänker växa genom egen försäljning - men att de ser bristen på expansionskapital som ett stort hinder. Det visar en undersökning där företagsledare i mindre svenska bolag fått berätta om sina tankar kring tillväxt och expansion, genomförd av Academy of Excellence och Sinf.


”Företagsledare och entreprenörer i mindre bolag vill skapa tillväxt, men ofta saknar de rätt kompetens eller rätt nätverk. Undersökningen visar tydligt att det finns en lång rad hinder för att våga växa”, säger välkände entreprenören Gustaf Oscarson, som tillsammans med Therese Albrechtson grundat Academy of Excellence - som är Sveriges första utbildning i tillväxt.

Undersökningen syfte har varit att kartlägga vilka frågor som påskyndar respektive hindrar tillväxt samt på vilket sätt företagsledarna vill ha stöd.

Hela 91 procent angav att tillväxtstrategin är att skapa Egen tillväxt genom egen försäljning. I andra hand, 26 procent, tänker sig en tillväxt genom Samarbetspartners.
Av hindren för tillväxt anger 51 procent kompetens (utbildad arbetskraft) och 36 procent expansionskapital.
Från ett urval på nio tillväxtnycklar toppade Försäljning och lönsamhet, 73 procent, och effektivitet och struktur, 64 procent.
Den personliga utvecklingen vill man ska ske med Egen mentor, 38 procent, och Styrelse med extern ledamot, 29 procent.
Av de frågor som man vill ha råd och stöd i som företagsledare är affärsutveckling(stöd för företagets utveckling)viktigast, 58 procent, och därefter affärsmannaskap(personligt stöd), 39 procent.
De regelverk som vållar störst problem är arbetsgivaravgifter, 62 procent, och sjuklön, 35 procent.

”Att det är stort fokus på försäljning och affärsutveckling är inte förvånande, däremot att man i så hög grad vill ha personligt stöd. Jag kan bara glädjas åt alla de möjligheter som finns i mixen mellan tillväxtentreprenören och den erfarna rådgivaren. Om det praktiskt sker i form av en mentor eller ett i ett styrelsearbete spelar mindre roll”, säger Anders Ekdahl, vd på Sinf.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2012-02-27

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Personal

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK