...
Pantone tar steget in i den digitala världen
Nu ligger färghanteringen i molnet!

Den 1 mars hade Pantone och X-Rite kallat till en kombinerad press- och kundträff i London för lanseringen av ett nytt färghanteringssystem, PantoneLIVE, där användarna kommunicerar via ”molnet”. Det traditionella, tryckta, färgkatalogerna från Pantone blir därmed nu även digitala. Det är främst förpackningsindustrin som molnet kommer att ligga över.

Den molnbaserade färgtjänsten PantoneLIVE, är den första tjänsten under vad som kallas Pantone Digital Business Unit, en ny divison inom X-Rite där man samlat Pantones kunskap inom färger och sin egen inom vetenskap och teknik.
Den här satsningen vänder sig framför allt till varumärkesägare och är genom sin placering i molnet tillgänglig för alla överallt.
”För snart femtio år sedan såg Pantone till att det blev en jämnhet och ett gemensamt språk i en industri som saknade standardisering. Historiskt handlar det om en analog process som baseras på århundranden av färgkemi, men nu har tryck och produktion gått in i den digitala världen. PantoneLive digitaliserar processen och tar den från att vara visuell och subjektiv till att bli jämn och repeterbar. Samtidigt reduceras tidsåtgången för detta arbete väsentligt”, sade Ron Potesky, senior vice president och vd för Pantone på mötet i London.
PantoneLIVE är kopplat till en rejäl portfölj med mjukvaror som innehåller riktig färgdata för hundratusentals färger kopplat till den senaste färgmätningstekniken. I konceptet finns även Sun Chemical som färgleverantör och EskoArtwork med sina prepesslösningar. De har bägge varit aktiva parter tillsammans med X-Rite och Pantone i utvecklingsarbetet. Sun Chemicals teknik och färgdata är grunden i upplägget och teknologin är integrerad i EskoArtworks lösningar. Dessutom är presstillverkaren Windmöller & Hölscher en uttalad teknologipartner. Företaget kommer att utöka möjligheterna med sin Easy Col färgmatchningslösning till att även omfatta möjligheten att koppla upp sig mot PantoneLIVE.
Att ta del av tekniken är inte gratis men priset startar på överkomliga nittionio dollar för designers per år, ettusen etthundrafemtio dollar för prepress och stannar på mellan tvåtusen och tvåtusensexhundrafemtio dollar årligen för produktion. Ett färgupplägg för en varumärkesägare startar på 4 500 dollar.
En längre artikel kommer i tidningen nord emballage nummer 2 som utkommer den 23 mars.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2012-03-06

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK