Globala Procter & Gamble Company (P&G) säljer sitt varumärke Pringles, känt inte minst för sina rörformade chipsförpackningar, till Kellogg Company för 2,7 miljarder US-dollar i kontanter.
Köpet av Pringles gör att Kellogg, vars cornflakesförpackningar är kända över hela världen, blir den näst största tillverkaren av snacks och andra aptitretare på den globala marknaden.
”Detta är en utmärkt utveckling för såväl P&G som Pringles och Kellogg. Kellogg och P&G har samma värderingar och principer och vi är övertygade om att Pringles verksamhet kommer att växa under Kelloggs ledning”, säger P&G:s VD och koncernchef Bob McDonald.
Kellogg Company räknar med flera fördelar och synergieffekter av affären. Pringles-varumärkets styrka och konsumentuppskattning passar bra med Kelloggs egna varumärken och Pringles globalt etablerade plattform ger Kellogg möjlighet att mer aggressivt marknadsföra sina varumärken inom den internationella snackskategorin.
”Vi är glada att kunna tillkännage detta strategiska förvärv. Pringles har en omfattande global närvaro, som direkt höjer Kellogg till nummer två i världen inom den globala snackskategorin”, säger Kelloggs VD och koncernchef John Bryant.
Drygt 1.700 personer, som är anställda inom Pringles-området, berörs av transaktionen och avsikten är att de i fortsättningen ska vara anställda av Kellogg Company.
”P&G:s och Kelloggs likheter i arv, kultur och värderingar gör att vi förväntar oss en smidig övergång”, skriver Kellogg Company i sitt pressmeddelande om affären.
Kellogg Company har gått med på att betala P&G 2,695 miljarder US dollar i kontanter för Pringles-verksamheten. Affären, som måste godkännas av berörda konkurrensmyndigheter, förväntas vara genomförd till sommaren.
För knappt ett år sedan kom P&G överens med San Francisco-baserade snacksföretaget Diamond Foods om att sälja Pringles-verksamheten till dem (läs här), men den affären blev aldrig genomförd som planerat och det köpeavtalet har nu rivits upp.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com