Den internationella delen av livsmedelsjätten Kraft Foods ska byta namn till Mondelez International, Inc. medan koncernens nordamerikanska verksamheter behåller namnet Kraft Foods. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Anledningen till namnbytet är att hela koncernen innan utgången av 2012 ska delas upp i två separata bolag, där den nordamerikanska verksamheten utgör en del och det globala snacksområdet, som bland annat omfattar Marabou och Gevalia i Sverige, den andra.
För den icke initierade verkar det nya namnet både invecklat och svåruttalat, men i sitt pressmeddelande ger Kraft Foods ledning en detaljerad förklaring till namnets uppkomst och hur det ska uttalas!
”Mondelez är ett nyligen myntat ord som ska föra tanken till en ´delikat värld´! ´Monde´ kommer från det latinska ordet för ´värld´ och ´delez´ är en fantasifull böjningsform av ordet ´delicious´”, skriver bolaget i pressmeddelandet.
Det nya namnet har tagits fram med hjälp av en namntävling, där mer än tusen Kraft Foods-anställda lämnade in 1.700 förslag. Två av de anställda – en i Nordamerika och en i Europa – var inne på samma linje, vilket inspirerade företagsledningen att besluta att det nya namnet skulle bli Mondelez International.
”Det nya namnet ska uttalas ´mohn-dah-LEEZ´”, skriver företagsledningen i sitt meddelande.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com