PACK PLUS är namnet på en speciell avdelning om förpackningstryck, som kommer att finnas på den stora grafiska mässa drupa 2012, när den äger rum i Düsseldorf den 3 till 16 maj i år.
Bakom specialutställningen står förpackningsmässan interpack, som på detta sätt vill rikta uppmärksamheten på hur viktigt det är att grafisk utformning och tryckmetoder integreras i framställningsprocessen för förpackningar.
”Dagens förpackningar ska inte bara skydda innehållet – de är allt viktigare redskap i marknadsföringen av en produkt, inte minst ute i butiken. Och då spelar förpackningstrycket en allt viktigare roll som en visuell igenkänningsfaktor på hyllan och förstärkare av ett varumärkes identitet”, skriver interpack (vilken som bekant också har Düsseldorf som hemvist) i en motivering till varför man arrangerar PACK PLUS-showen på drupa.
I den 300 kvadratmeter stora PACK PLUS-montern kommer det hela att vara uppbyggt kring en enda produkt: den fiktiva drycken ”D”. I montern kommer att visas hur olika primär- och sekundärförpackningar till ”D” utvecklas och hur man integrerar förpackningstrycket i processen. Åskådarna får se hur val av förpackningsmaterial, tryckteknik och efterbehandlingsmetoder kan stödja och lyfta ett varumärke och en produkt.
I montern deltar ett urval av utställare med olika specialkompetenser, bland annat Saueressig GmbH, Huber Packaging Group och Druck Chemie.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com