...
Ny ljudkuliss under fotbolls-EM...
Ska tic-tac-rassel ersätta vuvuzela-tjut?

Vid fotbolls-VM i Sydafrika 2010 bildade som bekant de ihärdiga och monotona tjuten från otaliga vuvuzelor en kompakt ljudkuliss, som ingen kunde undgå att påverkas av.
När fotbolls-EM senare i år hålls i Polen och Ukraina lär inte vuvuzelorna höras lika mycket, men om tyska förpackningsföretaget STI Group får som de vill, så kommer publiken – i varje fall den tyska delen – att låta höra sig via de ”rasslande” skallror för välbekanta minttabletterna tic-tac, som STI tagit fram..!


De färgglada kartongskallrorna är inte bara tänkta som promotionsförpackningar för tic-tac-tabletterna – de ska också synas och höras, inte bara på fotbollsarenor utan på alla platser och arenor där glad och förväntansfull publik samlas.

Varje skallra innehåller två tic-tac-paket, vilka hålls på plats inne i skallrans mitt och avger ett typiskt rasslande ljud, när skallran skakas. tic-tac-paketen kan avlägsnas och sättas tillbaka flera gånger, utan att skallrans funktion påverkas.
Skallrorna finns i två utförande: ett med typiska fotbollsmotiv och ett i Tysklands svart-röd-gula färger.

Upphovet till tic-tac-skallrorna kommer från en tävling i förpackningsdesign, som STI Group arrangerar. En av uppgifter i den senaste tävlingen riktade sig till unga designeras och gick ut på att skapa en speciell förpackning för fotbollsfans inför fotbolls-VM i Brasilien 2014.

Bland de inlämnade förslagen fanns flera innovativa lösningar med allt från hattar med integrerade stärkande drycker till skoförpackningar, som kan förvandlas till brasilianska flip-flops. Och det vinnande förslaget var en promotionsförpackning för jordnötter, som också fungerade som det brasilianska rytminstrumentet maraca.

Maracaskonceptet har sedan utvecklats till den tic-tac-skallra, som STI och tic-tac-producenten Ferrero nu hoppas ska bli en allmän ”rasselframkallare” vid årets fotbolls-EM.

”Förhoppningen är att tic-tac-skallran ska bli den stora ljudsensationen vid fotbolls-VM i Brasilien om två år och att årets fotbolls-EM i år blir en slags generalrepetition, där framförallt den tyska publiken förväntas stå för ett passionerat rasslande under matcherna!”, säger STI:s VD Frank Ohle.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-04-23

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Kartong Livsmedel Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK