Globala dryckesjätten PepsiCo sällar sig till de dryckesproducenter som fastnat för brittiska förpackningskoncernen Rexams prisade aluminiumflaska Fusion. Pepsi har nu inlett ett test i Italien, där man säljer citrondrycken Twist förpackad i Fusion-flaskor.
Rexam lanserade Fusion vid dryckesmässan Brau i Nürnberg för fem år sedan och sedan dess har flaskan både vunnit utmärkelser vid förpackningstävlingar och börjat användas av olika dryckestillverkare.
Rexam utvecklade Fusion-flaskan tillsammans med det italienska företaget Frattini och det är alltså också i Italien, som PepsiCo nu gör sitt stora test med Twist på Fusion-flaskor. Lanseringen, som inleddes nu i våras, kommer att följas upp med speciella ”Fusion”-fester, där Pepsi ska informera om drycken och den nya förpackningen och mäta konsumenternas reaktioner.
Rexams Fusion har en del egenskaper, som gör den extra intressant och speciell. Bland annat kan den tillverkas i olika storlekar och former och med olika typer av förslutningar. Dessutom kan den förses med högkvalitativ grafisk design, där man med tekniken ”Illustration Impact” kan trycka bilder och grafik med fotoliknande kvaliteter. Dessutom kan själva ytan på flaskan göras matt eller blank och i olika färger.
I Pepsis fall innebär det att man valt en helblå flaska med textelement i gult och vitt samt ”Twist”-logotypen i gult. Flaskan är också försedd med den välkända cirkelformade blå-vit-röda Pepsi-loggan.
"PepsiCo håller alltid utkik efter nya lösningar och ser det som en utmaning att få ut innovationer på marknaden. Vi tror mycket på Fusion-flaskan och valde att lansera den med Pepsi Twist, som är vår mest innovativa dryck”, säger Massimo Ambrosini, VD för PepsiCo Beverages Italia.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com