...
Populära kakor i nya förpackningar
Havreflarn är en av flera Gille-produkter som nu säljs i de nya förpackningarna.

De välkända och populära småkakorna under varumärket Gille lanseras nu över hela landet i förpackningar med ny design.
Gilles förpackningar har tidigare varit ganska bleka med bilden av ett svenskt landskap i brun siluett på vit botten, men nu har förpackningarna fått ett djärvare utseende med starka och tydliga färger i rosa och svart, som sticker ut på hyllorna och gör kakförpackningarna lättare att hitta för konsumenten.


Gilles nya förpackningsdesign är utformad av välkända designbyrån BVD i Stockholm, som i sina lösningar använder den röd-rosa färgen, som tidigare fanns i själva Gille-logotypen, i fyra olika mönster, vilka ska föra tankarna till vanliga utensilier i svenska kök: grytlappar, kokböcker, kakkorgar och kökshanddukar.

”God förpackningsdesign innebär inte att man ständigt ska uppfinna nya saker, utan har en botten i varumärket. Den förstärker de värden som finns. Den nya förpackningen är genuin, vardagsnära och gladare. Den röd-rosa färgen valde vi att använda för att den är särskiljande”, säger Catrin Vagnemark, delägare på BVD.

De nya Gille-förpackningarna är dessutom försedda med en tydlig gördel eller ”sigill”, som omsluter förpackningen. Gördeln höjer det estetiska intrycket samtidigt som den har en praktisk funktion som förslutning.

En ny förpackningsdesign för Gille-kakorna har varit på gång under ett par års tid. Olika designvägar har provats under resans gång, innan BVD fick uppdraget att ta fram den nya designen för cirka ett år sedan.

Lanseringen av den nya förpackningsdesignen började i februari 2012 och fortsätter kontinuerligt under året tills alla kakförpackningar har den nya designen.

Gille-kakorna tillverkas och marknadsförs av Continental Bakeries North Europe (f.d. Gillebagaren), som med varumärket Gille har över 40 procent av den svenska småkaksmarknaden och därmed är marknadsledare. Företaget har 220 anställda, främst i skånska Örkelljunga, och omsatte i fjol 456 miljoner kronor år 2011 och tillverkade 15.800 ton småkakor. En knapp tredjedel säljs i Sverige och drygt två tredjedelar går på export till ett 30-tal länder. Företaget ingår sedan den 1 augusti 2008 i den holländska bagerikoncernen Continental Bakeries, som är specialiserad på kex och kakor.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-05-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK