Norska etikettkoncernen Skanems svenska dotterbolag Skanem Skurup AB var en av vinnarna, när Finat, den internationella sammanslutningen av tillverkare och användare av självhäftande etiketter, meddelade resultaten av sin årliga etikettävling.
Skanem Skurup vann klassen hushållsprodukten i gruppen Marknadsföring/Slutanvändare för etiketten till växtnäringspreparatet Biobact Tomat (bilden).
Finats tävling, som i år hölls för 32:a gången, lockade 325 deltagare från 52 länder, vilket var det tredje bästa deltagarantalet hittills. Tävlingen är indelad i fyra huvudgrupper – Marknadsföring/Slutanvändare, Tryckprocesser, Icke-självhäftande och Innovationer – varje grupp är sedan indelad i olika klasser.
En nyhet för året var att alla vinetiketter dessutom bildade en egen kategori, förutom att de kunde deltaga i ovannämnda respektive grupper. I vinkategorin utsågs en ”Best in Show” och det var etiketten till vinet ”Le Pich” (undre bilden), tillverkad av Collotype Labels i USA, som tog hem den åtråvärda titeln.
Resultaten av Finats etikettävling offentliggjordes i samband med organisationens årliga kongress, som i år hölls i Aten.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com