...
"Recreate Packaging" - innovativ design utmanar konventionella idéer inom kosmetikaförpackning

Tävlingen Recreate Packaging 2012 efterlyste nya, innovativa och hållbara sätt att skapa kosmetikaförpackningar med Stora Ensos Ensocoat-kartong. Tävlingen ordnades av Stora Enso och International Design Business Management-programmet (IDBM) vid Aalto-universitetet i Helsingfors, och var öppen för studerande från utvalda universitet och konsthögskolor runt om i världen. Tävlingens jury var mycket imponerad av den höga kvaliteten på de mottagna bidragen. De vinnande bidragen kommer att belönas i samband med European Packaging Design Associations (EPDA) kongress i Helsingfors den 15 juni.

Målet med tävlingen var att utmana rådande konventioner inom branschen och främja användningen av förnybara material i krävande konsumentförpackningar. Tävlingen hade tre kategorier av kosmetikaförpackningar: (1) primärförpackningar för krämer, (2) primärför-packningar för vätskeformiga skönhetsprodukter och (3) primärförpackningar för andra typer av kosmetika, skönhets- och hälsoprodukter.
 
Sammanlagt 44 bidrag skapade av 67 studerande från sju länder inkom och utvärderades efter följande kriterier:
 
-          innovativ användning av förpackningsmaterialet, 
-          förpackningens estetiska egenskaper, 
-          lösningens marknadspotential, 
-          lösningens hållbarhet, 
-          förpackningens funktionalitet. 
 
Efter en grundlig bedömning utifrån dessa kriterier utsåg en internationell jury bestående av förpacknings- och designexperter en vinnare för varje kategori.
 
Kategorin Primärförpackningar för krämer mottog fjorton bidrag. Till vinnare valde juryn bidraget "One Eighty" av Juho Johannes Kruskopf, Arttu Kuisma och Nikolo Kerimov från designinstitutet vid Lahtis yrkeshögskola i Finland.
 
"Detta bidrag har en enorm affärspotential och kan användas för många olika typer av produkter, till exempel schampo, oljor och andra produktfamiljer. Det kan ersätta stora mängder plast och andra icke återvinningsbara material och förändra hela förpackningsbranschen", kommenterar Yrjö Aho, försäljningschef på Stora Enso Schweiz.
 
"Strukturen, ytan och känslan som skapas med Ensocoat i detta bidrag är ett stort framsteg för materialets användning och marknadspotential", säger Rob Vermeulen, chef för ett belgiskt designföretag och medlem av EPDA:s ledningskommitté.
 
Kategorin Förpackningar för vätskeformiga skönhetsprodukter fick också fjorton bidrag. Chie Miyajima, Kohei Kanomata och Sayoko Kojima från Tama Art University i Tokyo stod för designen "a-drop", som utsågs till vinnare i denna kategori.
 
"Konceptet är verkligen innovativt och lämpar sig särskilt för kosmetika, men varför inte även för andra produkter", säger Pekka Toivanen, verkställande direktör för en designstudio i Helsingfors och juryns representant för den finska designerföreningen Ornamo.
 
"Ett i sanning unikt bidrag - det är tydligt att designerteamet verkligen har utgått från materialet och lyckats skapa en ytterst högklassig finish och presentation", säger dr Toni-Matti Karjalainen, forskningsdirektör för IDBM-programmet vid Aalto-universitetet.
 
Sexton bidrag lämnades in i kategorin Förpackningar för övriga kosmetiska, skönhets- eller hälsoprodukter, där "Lustre" av Esko Pyyluoma från designinstitutet i Lahtis utsågs till vinnare. "Läppstiftet är en överraskande idé, men jag ser även andra möjligheter bortom kosmetikasegmentet. Bidraget presenterades på ett fantastiskt sätt och är en enkel och elegant lösning", kommenterar Pekka Toivanen.
 
"Förpackningen är otroligt vacker, men konceptet är inte det bästa för en produkt som läppstift. Den vackra förpackningen skulle bli helt förstörd i daglig användning. Däremot är den perfekt för produkter som champagne, whisky eller andra lyxdrycker. Den vore ännu mer intressant och dramatiskt om man gjorde den större", kommenterar Rob Vermeulen.
 
I denna kategori beslutade juryn att ge ett hedersomnämnande till "Diamond" av Carolin Boström från Broby Grafiska College of Cross Media i Sunne i Värmland för bästa användning av Ensocoat.
 
 


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2012-06-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK