The Black Box Project blir designattraktion på Scanpack

Iggesund Paperboard har beslutat ställa ut sin utmaning till designers, The Black Box Project, på Scanpack 2012 som pågår 23-26 oktober i Göteborg. Det är ett deltagande som stärker mässledningen i deras arbete för att kraftfullt bredda mässans publik.

”Som en av landets största industrimässor är Scanpack en tungt etablerad plattform för den teknik och den materialutveckling som driver jätteområdet förpackning och distribution. Nu vill vi ännu tydligare markera att det kreativa uttrycket, förpackningens förmåga att få konsumentens uppmärksamhet, också är en starkt affärsdrivande faktor som förtjänar att ges stort utrymme på mässan.” Det säger Anna Lena Friberg, som är projektledare för Scanpack.
The Black Box Project är långt ifrån ett traditionellt reklamprojekt. Man har utmanat ett antal internationellt verksamma designers att fylla en svart låda med något som sätter Iggesunds flaggskeppsprodukt, den homogena helblekta kartongtypen Invercote, på prov. En förutsättning för att locka deltagare till projektet har varit stor kreativ frihet. Bland de sex boxar och kringmaterial som kommer att ställas ut finns allt från extremt avancerat tryck, videospelare integrerad i kartong och naturligtvis också bidrag som ställer den ursprungliga uppdragsbeskrivningen helt på ända.
”Iggesunds deltagande med detta projekt visar på et bra sätt hur vi vill utveckla och förbättra Scanpack genom att ge mässan en logiskt tydlig röd tråd genom hela den omfattande värdekedja som förpackningsbranschen representerar. Kreatörernas roll i förpackningsutvecklingen är oerhört viktig och pådrivande, både för den tekniska utvecklingen och branschens volymtillväxt. Det vill vi sätta ljuset på”, säger Anna Lena Friberg.
Iggesund har inte ställt ut på Scanpack på mer än ett decennium. Återkomsten är starkt förknippad med Scanpacks nya ambitioner. Carlo Einarsson, ansvarig för Iggesunds marknadskommunikation, ser både projektet och deltagandet på Scanpack som ett sätt att demonstrera vad som är möjligt att åstadkomma med Invercote.
”Här finns till exempel en kortserie, där kort med olika färgtoner och motiv på samma tryckark, har gått igenom tryckpressar och olika bearbetningssteg 14 gånger. Drygt 30 färger och lacker har använts och därtill folieringar och präglingar så det står härliga till”, berättar han.”Det finns folk som tillbringat ett helt liv i den grafiska branschen utan att ha varit i närheten av en så komplex tryckning.”
För Iggesund har projektet ställt krav på nya förhållningssätt – framför allt att man måste våga släppa på den kontroll och detaljstyrning som ofta förekommer i traditionella reklamprojekt. ”Vi ser inte detta som reklam. Det istället en hyllning till de begåvade kreatörer som under snart fem decennier har skapat fantastiska förpackningar med utgångspunkt från Invercote”, slutar Carlo Einarsson.
The Black Box Project har pågått i ett och ett halvt år och utställningen har visats i Paris, London Amsterdam, New York, Hamburg, Stockholm och Milano. Senare under 2012 också i Moskva.


Bo Wallteg

Editor-in-chief & Publisher
BO WALLTEG
bo@packnews.com

Publicerad: 2012-06-25

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK