I Australien har man – trots våldsamma protester från de globala tobaksjättarna – antagit en kontroversiell marknadsföringslag, som innebär att samtliga cigarettförpackningar, som säljs i landet, i framtiden kommer att ha ett enhetligt utseende, som domineras av varningstexter och stora, avskräckande bilder på tobakens skadeverkningar!
Enligt lagen ska alla cigarettpaket i Australien från den 1 december i år vara olivgröna och försedda med varningstexter och –bilder, som täcker 75 procent av förpackningarnas framsida och 90 procent av baksidan. Inga logotyper från tillverkarna får finnas på paketen!
De nya hårda marknadsföringslagarna för tobaksprodukter i Australien har under en tid varit föremål för kraftig kritik från globala tobaksföretag som Philip Morris och Imperial Tobacco, vilka hävdat att lagen strider mot den australiska konstitutionen. Men häromdagen beslöt Australiens högsta domstol att godkänna de nya lagarna, vilket är ett hårt slag mot tobaksbranschen, som nu fruktar att andra länder ska följa Australiens exempel.
I Storbritannien, Norge och Indien funderar man redan på liknande reformer och världens tobaksjättar är främst oroade över att stora marknader som Brasilien, Ryssland och Indonesien, där tobaksrökningen fortfarande ligger på en relativt hög nivå, ska följa det australiska exemplet.
FN:s världshälsoorganisation, WHO, uppskattar att antalet rökare i världen i dag uppgår till en miljard. I Australien röker runt 15 procent av befolkningen, men myndigheterna hoppas – inte minst med hjälp av de nya avskräckande cigarettförpackningarna – att kunna minska andelen rökare till 10 procent år 2018.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com