Tyska plastförpackningstillverkaren RPC Bebo Plastik har för Unilevers räkning tagit fram en ny typ av termoformad förpackning till smörgåsmargarinet Lätta Light.
Den nya förpackningen, som lanserats på marknaderna i Tyskland, Österrike och Schweiz, har fått ett ”kurvigt” lock, som ska göra produkten mer synlig i butikshyllan.
Det vågiga locket innebar en utmaning att förse med tryck, eftersom höjden på lockets kant varierar från 3 till 12 millimeter.
”Vårt tekniska team fick använda all sin mångåriga erfarenhet inom preprint och varmformning av polypropen för att med bibehållen produktionshastighet få en klar och tydlig bild trots designens ’snedvridning’”, skriver RPC Bebo Plastik i ett pressmeddelande.
PP-asken och locket är båda tryckta i sex färger och försedda med den välbekanta flerfärgade Lätta-logotypen. Asken har fått en distinkt silvrig bakgrund, som kontrasterar mot lockets transparenta bakgrund.
”RPC Bebo har lyckats skapa en iögonfallande förpackningsdesign, som hjälper vår produkt att nå fram gångar på marknaden” , säger Lättas varumärkeschef Claudia Schneider i en kommentar.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com