Nu går läskmarknaden som en dans...
Världens läskmarknad – här representerad av amerikanska fruktläsken Tango – växer efter några års stiltje.

Efter några år av stiltje ökar återigen produktionen och förbrukningen av olika typer av läskedrycker på den globala marknaden. Det framgår av fakta, som samlats in av brittiska Innova Market Insights.
Bakom de ökande försäljningssiffrorna för ”soft drinks”, som inbegriper såväl traditionell kolsyrad läsk som juicer, fruktdrycker, te- och kaffedrycker, sport- och energidrycker, etc., ligger enligt Innova framförallt ett ökat konsumentsug efter ”hälsosamma” och ”naturliga” drycker.


Under den senaste femårsperioden har läskmarknaden under de tre första åren nästan stått stilla, enligt Innova, men under de två senaste åren har en tydlig produktions- och försäljningsökning noterats.

På den globala ”soft drink”-marknaden dominerar i dag fruktjuicer och fruktdrycker med över 43 procent av den totala försäljningen. Näst störst är gruppen med kolsyrade läskedrycker (14 procent) och därefter följer produkter som drinkkoncentrat och mixer, iste och kaffedrycker, sport- och energidrycker samt rent eller smaksatt vatten.

Hälsa fortsätter att vara en viktig marknadsfaktor på läskmarknaden, enligt Innova Market Insights. Vissa produkter som juicer och vatten har ju redan en ”inneboende bild” av hälsa och naturlighet i sitt koncept, men begrepp som ”hälsosamt” och ”naturligt” positioneras nu inom alltfler produktområden på ”soft drink”-marknaden. Argument som ”sockerfri”, ”lågkalori”, ”naturlig”, ”vitaminberikad”, ”mineralberikad”, ”funktionell”, etc., etc finns nu på allt fler typer av läskedrycker, liksom argument som att produkterna ger specificerade hälsofördelar inom exempelvis immunförsvar, hjärt- och munhälsa, mm.

Innova Market Insights skriver att av alla de nya läskedrycksprodukter, som lanserades på den globala marknaden under en tolvmånaders period från juli 2011 till slutet av juni i år, så var mer än 58 procent av dryckerna försedda med något slags ”hälsoargument” och de populäraste argumenten är att produkterna är ”naturliga” och fria från tillsatser och konserveringsmedel.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-08-27

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK