...
Designers på upptäcktsfärd i Iggesunds ”kartongskogar”
Internationella designers på kreativ upptäcktsfärd i Iggesunds skogar. Foto: Per Trané.
Johan Granås, produktchef för Invercote, informerade om Iggesunds skogsbruk. Foto: Per Trané.

I slutet av augusti var 13 internationella designers på kreativ upptäcktsfärd i Iggesund. De bjöds på sköna naturupplevelser och fick med sig hem matnyttig kunskap om Iggesund Paperboards produkter samt svenskt skogsbruk och hållbarhetsarbete.
”Det har varit en fantastisk vecka i ett vackert land”, betygsatte Joke Velghe, belgisk frilansdesigner.


Kartong är vit och platt, och det är svårt att skilja olika kvaliteter åt. En väsentlig del av programmet i Iggesund Design Experience ägnades därför åt att diskutera vilka kartongtyper, som är lämpliga för olika applikationer.
”Det var ett bra upplägg. Både informativt och med möjlighet att diskutera stort som smått kring både design, material och annat med experter och kollegor. Dessutom fick vi skapa, vilket var väldigt kul”, menade Amy Beauregard, förpackningsspecialist vid xpedx i USA.

Under den intensiva veckan fick deltagarna bland annat gå på skogsexkursion, där Johan Granås, produktchef för Iggesund Paperboards välkända kartong Invercote, i detalj gick igenom hur det ser ut efter en avverkning – och varför.

”En vecka att minnas. Iggesund Design Experience gav intressant erfarenhetsutbyte med kolleger och dessutom blev jag fascinerad av det vackra landskapet och de trevliga människorna”, betonade en nöjd Max Kuehne från tyska Paperlux.

Att välja ut designers bland alla ansökningar var inte lätt. Iggesund Paperboard valde att prioritera både internationell och erfarenhetsmässig bredd. Det resulterade i en god mix av både personligheter och nationaliteter. Deltagarna kom från Libanon, USA, Finland, Sydkorea, Polen, Tyskland, Danmark, och Belgien.

”Målet med Design Experience är att deltagarna ska kunna vända hem fulla av inspiration och med nya insikter i hur man skapa konstruktioner som sticker ut”, säger Elisabeth Östlin från Iggesund Paperboard, som var en av värdarna under veckan.
”Vi vill göra vårt för att deltagarna ska kunna höja sin kreativitet till nya nivåer både när det gäller design och att göra rätt val ur ett hållbarhetsperspektiv. Av responsen att döma lyckades vi ganska väl med det”, avslutar Iggesunds PR-chef Staffan Sjöberg.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-09-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK