Asien-Pacific nu störst inom etiketter

Asien-Pacific- utgör nu världens största marknad för etiketter med en andel på global basis på 34 procent. Det framgår av studien ”Labeling Markets: Asian Market Study & Sourcebook 2012”, som utförts av marknadsföretaget Alexander Watson Associates (AWA).
Inom Asien-Pacific-regionen är inte oväntat Kina den största marknaden med en andel på 42 procent, men rapporten fastslår stora expansionspotentialer inom etikettområdet hos Korea, Taiwan och andra sydostasiatiska länder samt i Oceanien.


Våtlimsapplikationer är fortfarande vanligast i Asien-Pacific-regionen, men AWA konstaterar att självhäftande etiketter är på stark frammarsch.
När det gäller vilka produktområden, som är störst inom etikettering, så säger AWA-rapporten att primäretikettering inom livsmedel och drycker har den klart största tillväxttakten.
Papper och flexibel film är inte oväntat de populäraste etikettsubstraten och etiketteringstekniker som är på stark frammarsch är exempelvis krympsleeves och in-mould-labelling (IML).

I rapporten finns också en sammanställning över viktiga aktörer i regionen vad avser tryckpressar, stansar, testutrustningar och tryckfärgstillverkare.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-09-24

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Förpackningsmaterial Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK