Asien-Pacific- utgör nu världens största marknad för etiketter med en andel på global basis på 34 procent. Det framgår av studien ”Labeling Markets: Asian Market Study & Sourcebook 2012”, som utförts av marknadsföretaget Alexander Watson Associates (AWA).
Inom Asien-Pacific-regionen är inte oväntat Kina den största marknaden med en andel på 42 procent, men rapporten fastslår stora expansionspotentialer inom etikettområdet hos Korea, Taiwan och andra sydostasiatiska länder samt i Oceanien.
Våtlimsapplikationer är fortfarande vanligast i Asien-Pacific-regionen, men AWA konstaterar att självhäftande etiketter är på stark frammarsch.
När det gäller vilka produktområden, som är störst inom etikettering, så säger AWA-rapporten att primäretikettering inom livsmedel och drycker har den klart största tillväxttakten.
Papper och flexibel film är inte oväntat de populäraste etikettsubstraten och etiketteringstekniker som är på stark frammarsch är exempelvis krympsleeves och in-mould-labelling (IML).
I rapporten finns också en sammanställning över viktiga aktörer i regionen vad avser tryckpressar, stansar, testutrustningar och tryckfärgstillverkare.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com