Svensk designkontoret Silver har gett hudvårdsmärket LdB (Lait de Beauté – skönhetsmjölk) en helt ny förpackningsdesign. De nya förpackningarna ingår i en nylansering av det nästan 70 år gamla varumärket, där LdB:s ägare Cederroths ville vitalisera och modernisera varumärket.
”Vi ville stärka LdB:s position som ett modernt och lustfyllt hudvårdsmärke. Det resulterade i en ny varumärkesplattform, ett nytt sätt att kommunicera och ny förpackningsdesign,” förklarar Maria Holmlund, marketing manager skin care på Cederroths.
Arbete med att förändra LdB-produkterna inleddes ifjol och de nya förpackningarna lanserades i maj i år.
”Utmaningen var att uppdatera ett omtyckt varumärke med nästan 70 år på nacken så att det känns modernt utan att tappa dess hjärta eller lojala kundkrets,” säger André Hindersson, Design Director på Silver.
”Vi fick en ny designstrategi; med ett nytt bildspråk som tydligt andades både doft och ingrediens, enklare kategorisering och plats för våra speciallinjer,” konstaterar Maria Holmlund.
Mottagandet från kunderna har varit positivt och försäljningen av lotion har ökat och marknadsandelen vuxit med 0,5 procent, enligt undersökningsinstitutet Nielsen.
I konceptet ingår också lanseringar av specialutgåvor, där den första – Sweet Wonderland – enligt tillverkaren blivit en försäljningssuccé.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com