...
Årets “Absolut Unique” gör skäl för namnet:
Fyra miljoner vodkaflaskor – och ingen är den andra lik!

Absolut Company har som bekant varje år lanserat en begränsad och unik upplaga av sin välkända Absolut Vodka, vanligvis i samarbete med någon berömd konstnär eller designer.
Men årets ”Absolut Unique” skiljer sig från tidigare års koncept – det är nämligen i allra högsta grad frågan om UNIKA flaskor med slumpen som "designer"!
Nästan fyra miljoner flaskor har tillverkats av Ardagh Glass i Limmared och varje flaska är unik och individuellt dekorerad med färgsprakande mönster!


Hemligheten bakom de unika vodkaflaskorna är ett datoriserad färgventil- och styrsystem som slumpmässigt ändrar de mönster och färger, som appliceras på flaskorna. Detta gör att alla flaskor blir unika och möjligheten för att två flaskor ska råka få exakt samma mönster och färgsammansättning är så liten att den är mer än försumbar. Varje flaska förses dessutom med ett unikt tillverkningsnummer.

”Förutom det datoriserade ventil- och styrsystemet utvecklade vi också ett system för att slumpmässigt lägga kontrasterande ’färgstänk’ på flaskorna under beläggningsprocessen”, förklarar Fredrik Källqvist, utvecklingschef vid Ardagh Glass Sverige & Danmark.

Professor Mattias Elg vid Linköpings universitet har räknat att risken att två flaskor får samma mönster är en på 94 triljoner (1 triljon är lika med 10 upphöjt till 18, dvs 1.000.000.000.000.000.000) – eller mer än 13 miljarder flaskor per invånare på jorden…

För att tillverka de nästan fyra miljonerna unika vodkaflaskor användes 22 olika färgnyanser till bakgrundsfärgen, 16 färger till de 51 olika mönster, som byggdes upp samt fem färger till de slumpmässiga ”splash”-fläckarna.

Årets ”Absolut Unique” är resultatet av ett nära samarbete mellan Ardagh Glass och Absolut Company.

”Våra kunder är unika och därför ville vi ge var och en av dem en ’one-of-a-kind’-flaska för att betona deras individualitet. Vi älskade idén, men under vägen fram undrade vi om den verkligen gick att genomföra. Men gissa vad? Det gjorde den - vem som helst kan göra en eller två unika produkter, men vi gör nästan fyra miljoner!”, säger Jonas Thålin, som är chef för global marknadsföring hos Absolut Company.

Medverkande i idéarbetet och det kreativa utveckladet av förpackningskonceptet har också varit svenska byrån Family Business, samt Great Works, som utarbetat en speciell digital kampanj och Jung som svarat för PR.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Glas Glas Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK