...
Årets “Carton of the Year”:
Stora framgångar för nordisk kartong
Glada vinnare av "Carton of the Year", fr.v.: Roland Rex, Pro Carton; Rikard Papp, Iggesund Paperboard; Lorenzo Delorenzi, Van Genechten Angouleme; Clemens Stockinger, Mayr-Melnhof Karton och Andreas Blaschke, ECMA.
Carton of the Year 2012
Most innovative design and new use of cartonboard
Vinnare av “Sustaniability”-priset
Förpackningen till konjaken Remy Martin vann klassen dryckesförpackningar.

Det blev stora framgångar för de nordiska kartongtillverkarna Iggesund, Stora Enso och Korsnäs, när vinnarna i årets upplaga av Pro Carton/ECMA Award presenterades i Köpenhamn i slutet av september.
Förutom att de tre kartongproducenternas material ingick i vinnarförpackningarna i fyra av de åtta tävlingskategorierna, var vinnarna av de prestigefyllda priserna ”Carton of the Year”, ”Most innovative design and new use of Cartonboard” och ”Sustainability” också tillverkade i nordisk kartong.


Den prestigefyllda utmärkelsen ”Carton of the Year” gick till en ytterförpackning till champagnetillverkaren Taittingers ”Rosé Lens” med kartong från Iggesund Paperboard och Mayr-Meinhof Carton. Juryn föll speciellt för de tredimensionella ”bubblorna” på förpackningen och användningen av matt lack på punktvisa partier för att öka ”pärleffekten”.

Priset för den mest innovativa kartongförpackningen gick till italienska Boxmarche spa, som med kartong från Stora Enso utvecklat en förpackning för snacks, smörgåsar och liknande produkter, som ska värmas och serveras ombord på flygplan.
För att undvika övertryck vid uppvärmningen är förpackningen försedd med två små perforerade ”tryckpunkter”, som ska tryckas in med fingrarna innan uppvärmningen. Med hjälp av en brottsanvisning delas sedan den uppvärmda förpackningen i två halvor, från vilka de varma produkterna kan ätas utan att man smular ner eller bränner sig.

Priset för den mest uthålliga förpackningen gick till företaget Rewe International för deras ”gröna” kartongförpackning till färska blåbär under namnet ”Ja! Natürlich.” Förpackningen, som ersätter traditionella plastförpackningar, är designad och konverterad av Meier Verpackungen och kartongen kommer från Stora Enso.

I de åtta tävlingskategorierna gick alltså förstapriset i fyra kategorier till förpackningar med kartong från nordiska producenter.
I klassen ”Beauty & Cosmetics” kom vinnarkartongen från Iggesund Paperboard, den segrande förpackningen i ”Beverages” bestod av kartong från Stora Enso och Korsnäs, ”Confectionary”-segraren var tillverkad av kartong från Stora Enso och Korsnäs hade bidragit med kartongen till vinnaren i kategorin ”Shelf ready & display packaging”.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-03

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK