...
Tetra Pak inviger kunskapscentrum för utveckling av drycker från kokosnötter
Ambassadör Ingemar Dolfe, t.v. och Tetra Paks Rusty Kekuewa inviger ”kokoskunskapscentrat” i Singapore.
Exteriörbild på Tetra Paks anläggning i Singapore.

Tetra Pak har invigt ett nytt kunskapscentrum i Singapore, där man speciellt ska syssla med utveckling av drycker baserade på kokosvatten.
Tetra Paks ”Coconut Knowledge Centre” ingår i en 360 miljoner kronors satsning, där företaget också uppgraderat och utökat sin produktion i Singapore.
Den nya anläggningen invigdes av Sveriges ambassadör i Singapore Ingemar Dolfe och Tetra Paks chef för Syd- och Sydostasien Rusty Kekuewa.


Kokosvatten är en omtyckt dryck i Asien, men har också blivit allt populärare i västvärlden under senare år, främst som sport- och hälsodryck. Den globala konsumtionen av kokosvatten förväntas öka, främst genom ökad förbrukning i USA. Sedan år 2007 har volymförsäljningen av kokosvatten i Tetra Pak-förpackningar vuxit med i genomsnitt 26 procent per år.

Indonesien, Indien och Filippinerna är tre av världens största producenter av kokosnötter och de svarar för mer än 75 procent av världens totala produktion, enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation.

”Vårt mål med Coconut Knowledge Centre är att bygga upp en marknads- och teknikexpertis, som ska öka vårt ledarskap inom innovativa kokosdrycker. Detta är viktigt för våra kunder i regionen, vilka både växer på sina lokala marknader och ökar sin export, särskilt till USA”, säger Rusty Kekuewa.

I det nya kunskapscentrat ska Tetra Pak bygga upp kunskap om kokosnötsprodukter som vatten, mjölk och grädde, utveckla teknik och nya recept och skapa ett internationellt nätverk av kokosexperter.

Sammanlagt har Tetra Pak under den senaste treårsperioden investerat cirka 360 miljoner kronor (42 miljoner euro) i sin verksamhet i Singapore. I investeringen ingår, förutom det nya kunskapscentrat, också ny flexotryckutrustning och en uppgradering av lamineringsenheten i förpackningsmaterialfabriken, vilket ökar produktionskapaciteten med 33 procent, från 15 miljarder till 20 miljarder förpackningar om året.

”Behovet av förpackningslösningar till livsmedel är på uppgång i regionen och vi förväntar oss att efterfrågan på våra förpackningar nästan fördubblas fram till år 2020”, säger Rusty Kekuewa.

I den uppgraderade Singapore-anläggningen producerar Tetra Pak bland annat Tetra Brik Aseptic-förpackningar försedda med Helicap 23- och 27-förslutningar och nästa år kommer man även att tillverka Tetra Prisma Aseptic-förpackningar i volymerna 33 centiliter och 1 liter.

Produkterna från Tetra Pak Singapore exporteras till 45 marknader, varav 90 procent finns i Syd- och Sydostasien. Vid anläggningen i Singapore finns 650 anställda från 24 olika länder, vilket väl återspeglar Singapores kosmopolitiska profil.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Kartong Livsmedel Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK