2012 års upplaga av den ansedda förpackningsdesigntävlingen Pentawards är nu avgjord. Vid en festlig galaföreställning på Operan i Paris den 4 oktober delade den internationella juryn ut priser till de vinnande förpackningarna och deras upphovsmän.
Fem svenska förpackningarna belönades med Pentawardspriser – fyra silver och en brons – men den mest prestigefyllda utmärkelsen ”Diamond Pentaward 2012” tilldelades London- och San Francisco-baserade designbyrån Turner Duckworth för deras design till en nylansering i USA av Coca-Colas läskedryck Diet Coke .
Turner Duckworths enkla och strama design på Diet Coke-burken, som nu alltså blivit ”best in show” och tilldelats Pentawards-diamanten, fanns från början bara på en begränsad upplaga, som såldes i USA redan år 2011. Men gensvaret från konsumenterna var så positivt att Coca-Cola Company i september i fjol beslöt att använda sig av den nya designen permanent i USA. Designen bygger på de två bokstäverna ”D” och ”K” vilka tydligt markerats på dryckesburken, medan originallogotypen för Diet Coke fått en mindre framträdande plats.
Fem svenska förpackningar belönades med Pentawardsutmärkelser i silver och brons och de fem är följande:
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com