...
Årets Pentawards avgjord:
Fem svenska förpackningar belönades men toppriset fick en Diet Coke-burk
Best in Show och belönad med Diamond Pentaward 2012 blev den här Diet Coke-burken.
En Silver Pentaward gick till mySmoothie med design av Love for Art & Business.
Silver fick silver för förpackningsdesignen till vinet ”Drop In”.
Stigas förpackning till bordtennisracketet “Pure” fick en Silver Pentaward.
Grattis till Broby Grafiska-studenten Amal Hassan för de Pentawardsbelönade förpackningarna med kontorsmateriel!
Förpackningarna till ICA:s sortiment av gräddglass under eget varumärke bronsbelönades.

2012 års upplaga av den ansedda förpackningsdesigntävlingen Pentawards är nu avgjord. Vid en festlig galaföreställning på Operan i Paris den 4 oktober delade den internationella juryn ut priser till de vinnande förpackningarna och deras upphovsmän.
Fem svenska förpackningarna belönades med Pentawardspriser – fyra silver och en brons – men den mest prestigefyllda utmärkelsen ”Diamond Pentaward 2012” tilldelades London- och San Francisco-baserade designbyrån Turner Duckworth för deras design till en nylansering i USA av Coca-Colas läskedryck Diet Coke .


Turner Duckworths enkla och strama design på Diet Coke-burken, som nu alltså blivit ”best in show” och tilldelats Pentawards-diamanten, fanns från början bara på en begränsad upplaga, som såldes i USA redan år 2011. Men gensvaret från konsumenterna var så positivt att Coca-Cola Company i september i fjol beslöt att använda sig av den nya designen permanent i USA. Designen bygger på de två bokstäverna ”D” och ”K” vilka tydligt markerats på dryckesburken, medan originallogotypen för Diet Coke fått en mindre framträdande plats.

Fem svenska förpackningar belönades med Pentawardsutmärkelser i silver och brons och de fem är följande:

  • I dryckeskategorin erhöll Stockholmsbaserade designbyrån Love for Art & Business en Silver Pentaward för designen till fruktdrycken mySmoothie.
  • En Silver Pentaward i dryckeskategorin gick till Designkontoret Silver för deras utformning av bag-in-box-vinet ”Drop In”.
  • I kategorin ”Andra marknader – underhållning” fick sportredskaps-tillverkaren Stiga Sport en Silver Pentaward för förpackningsdesignen till en serie bordtennisracketar under namnet ”Stiga Pure”.
  • Designstudenten Amal Hassan vid Broby Grafiska i Värmland kan glädja sig åt att ha tilldelats en ”Silver Pentaward” för sina förpackningar för gummiband, gem, häftstift, etc. utformade till kontorsmaterialleverantören Svanströms (numera Office Depot).
  • En ”Bronze Pentaward” gick till ICA Sverige i kategorin ”Livsmedel – distributörers och detaljisters egna varumärken” och det var ICA:s egna glassförpackningar till serien ”Gräddglass” som belönades.
-------------------------------------------------------------------
packnyheter.se kommer framöver att presentera de fem kategorivinnarna i Pentawards, vilka erhöll den eftersökta platina-utmärkelsen. Vi kommer också att visa ett urval av andra intressanta och prisbelönta förpackningar.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-05

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK