...
Här är platinavinnarna i Pentawards
Äggförpackningen med det dubbeltydiga namnet ”Eggs for Soldiers” vann en Pentaward Platinum i livsmedelskategorin.
De prisvinnande sydkoreanska förpackningarna till snabbkaffet Nescafé My Cup.
Förpackningarna till deo- och hårborttagningsprodukterna ”Hands Up” kan lyfta på armarna...
Bardot-glassarna liknar inga andra glasspinnar – och är förpackade i ett isolerande skal, som håller dem kalla i åtta timmar i rumstemperatur!
Realistiskt så det förslår: stövlarna från Kazakstan kommer i en förpackning, som ger illusionen av att de faktiskt står ute i vattnet...

En glassförpackning, som håller glassen kall i 8 timmar i rumstemperatur, en annorlunda skobox för stövlar och en äggförpackning med en dubbeltydig ordvits var några av vinnarna av de fem huvudkategorierna, när årets upplaga av den ansedda förpackningsdesigntävlingen Pentawards avgjordes.
De fem vinnarna i kategorierna lyx, drycker, livsmedel, kroppsprodukter samt andra marknader erhöll alla utmärkelsen Pentaward Platinum.


Här är de fem kategorivinnarna:

”Drycker”
Sydkoreanska Phoenix Communications fick en platinautmärkelse för sin förpackningslösning till snabbkaffeprodukten ”Nescafé My Cup”. Välkända snabbkaffeproducenten Nescafé är relativt ny på den sydkoreanska marknaden och för att snabbt bli marknadsledande gällde det att hitta en förpackningslösning som tilltalade konsumenterna,. som mest består av yngre personer.
Phoenix Communications löste problemet med en förpackning med enkel grafik, där den alltid vita Nescafé-logotypen syns tydligt och där de olika kaffesmakerna symboliseras med olika färger på den stiliserade dryckesbägaren.

”Livsmedel”
Hur lanserar man ett nytt varumärke för ägg? För brittiska Springetts Brand Design Consultant blev svaret: bryt traditionen!
Resultatet blev den annorlunda äggförpackningen ”Eggs for Soldiers” (”Ägg till soldater”…) där typiska ”soldatelement” finns med i såväl utformning som grafisk design: färg som liknar militärgrön khaki, ytstruktur som robust canvasduk, bilder på militär utmärkelser och en transportförpackning som ser ut som en soldattrunk…
Namnet ”Eggs for Soldiers” är minst sagt dubbeltydigt. Förutom att betyda ”soldater” används det engelska ordet ”soldiers” även om fingerliknande brödbitar, som man doppar i löskokt äggula, innan man äter dem!
Men ”Eggs for Soldiers” är verkligen också ”ägg till soldater”, eftersom producenten donerar en del av intäkterna till välgörenhetsorganisationen ”Help for Heroes”, som hjälper brittiska soldater, vilka blivit skadade, handikappade eller sjuka i tjänsten.
Den unika äggförpackningen har väckt stor uppmärksamhet, inte minst i brittisk press, och efter bara några månader på marknaden hade den inbringat 250.000 pund (cirka 2,7 miljoner kronor) till ”Help for Heroes”. Och nu kan man dekorera förpackningen även med logotypen för ”Pentawards 2012 Platinum Award”.

”Kroppsprodukter”
Sydkorea fick ännu en kategori- och platinavinnare genom förpackningarna till den inhemska kosmetikaserien ”Hands Up”. Namnet anspelar på att produkterna består av ”under armarna”-deodoranter samt hårborttagningsmedel för armhålorna och för att använda produkterna behöver konsumenten förstås göra ”hands up”…
För att ytterligare poängtera ”hands up”-temat är förpackningarna försedda med små ”plastarmar” – något som förväntas tilltala den unga kategori av kvinnliga konsumenter (16 – 22 år) som är den främsta målgruppen.
Förpackningarna är designade av Etude House och tillverkare är kosmetikaproducenten Study House. Produkterna säljs mest i Sydkorea och Japan, men finns också i ett dussintal andra asiatiska länder.

”Lyx”
Platina-utmärkelse i kategorin ”lyx” gick till San Fransisco-baserade designbyrån Landor Associates för deras nyskapande och lyxiga förpackning till mexikanska glasstillverkaren Advanced Ice Cream Technologies. Det mexikanska företaget siktar på att lanserar sina produkter som den bästa och lyxigaste glassen, som finns på marknaden, och Landor fick uppdraget att bygga upp ett varumärke genom att ta fram ett helt koncept med varumärkesnamn, produktnamn, produktdesign och inte minst en annorlunda och uppseendeväckande förpackning.
Resultatet blev glassvarumärket ”Bardot”, där de enskilda glassprodukterna har fått utseenden som harmonierar med deras suggestiva namn (”Forbidden Fruit", "Acapulco Love", "Heart of Darkness", "French Kiss", etc.). Dessutom är glassarna förpackade i en isolerande ytterförpackning, som sägs hålla dem kalla i åtta timmar i rumstemperatur..!

”Andra marknader”
Gummistövlar vet alla vad de är avsedda för (att skydda fötterna mot vatten…), men hur förpackar man dem om man inte vill följa alla andras exempel och helt enkelt placera dem i en traditionell skokartong..?
När förpackningsdesignbyrån Good! i Kazakstan fick uppdraget att designa en förpackning till stövelmärket ”Fisherman” utformade man en förpackning som ger en realistisk illusion av ett par stövlar placerade ute i vattnet och omgivna av slingrande ålar!
Förpackningen är dessutom utformad som en typ av displayförpackning, där innehållet, dvs de verkliga stövlarna, sticker upp ur wellpapplådans topp och ”smälter ihop” med den grafiska bilden av stövlar i vatten. Effektfullt och ett ”sexigt” sätt att sälja en ganska ordinär produkt, tyckte Pentawards-juryn och gav den kazakstanska stövelförpackningen en välförtjänt platina-utmärkelse.


N.B.: packnyheter.se har tidigare redovisat vilken förpackning, som vann den högsta utmärkelsen Diamond Pentaward och vilka svenska förpackningar, som fanns bland pristagarna – läs här!


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-08

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK