I Kina har man en dryckesritual, som man kallar ”gan bei”, vilket ordagrant betyder ”torka glaset”, men som närmast kan liknas vid vårt ”botten upp” – dvs man dricker hela drycken i ett svep.
Men om man ska tillämpa ”gan bei” med normalstora ölburkar, med konventionell ringöppning, kan det vara svårt att svepa allt på en gång – och därför har globala bryggerikoncernen Anheuser-Busch InBev tillsammans med metallförpackningsföretaget Crown Holdings utvecklat en ny liten ölburk för premiumölet Budweiser på den kinesiska marknaden. Den nya burken, som rymmer ”gan bei”-hanterbara 15 centiliter, är försedd med en helt ny typ av öppning, där hela locket tas bort med en pull-ring!
Den nya burken, som är den första i Asien med helt öppningsbar burktopp, ska i första hand lanseras på nattklubbar och karaokebarer i Kina.
”Kina har gått om USA som världens största ölmarknad och unga kineser står för en stor del av Kinas ölförbrukning på 40 miljarder liter per år. Med vår ’gan bei’-burk med Budweiser ger vi konsumenterna en ny upplevelse och stärker vårt varumärke hos de allt mer välbeställda kineserna”, säger Ricardo Dias, inköpschef vid Anheuser-Busch InBev.
För att tillverka den nya ”helcirkel”-änden till 15-cl-burken har Crown använt tekniker från både förslutningar till livsmedelsburkar och till dryckesburkar. I initialskedet tillverkas de nya burkändarna vid en av Crowns fabriker i Asien och konverteras i USA, medan själva burken produceras i Europa, varefter slutlig fyllning och förslutning sker i Kina..! Senare kommer dock all produktion av den nya burken att ske i Kina, skriver Crown i ett pressmeddelande.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com