Den åttonde upplagan av förpackningsdesigntävlingen Packaging Impact Design Award Sweden är avgjord. Den 10 oktober presenterades framtidens förpackningsdesign på årets PIDA, som arrangeras av Korsnäs. Prisceremonin hölls på Fotografiska i Stockholm och det vinnande bidraget blev ”Karbon”, en spännande svart parfymförpackning, kreerad av en sextett designstudenter från Nackademin i Stockholm.
Förpackningen Karbon bygger på nytänkande i både form och konsumtionsmönster och juryn tilltalades av dess enkelhet och konsekvens. Karbon fick tävlingens två finaste priser: Winner All Categories och People’s Choice.
”Vår idé handlar om att bortse från färdiga könsroller och utgå från det gemensamma. Kol finns i allt levande och organiskt. Det är bortom manligt och kvinnligt”, säger Linda Cederfeldt, en av designstudenterna bakom den vinnande förpackningen. De övriga studenterna i arbetsgruppen bakom Karbon är Rita Alton, Tove Alton, Anna Johansson, Nathalia Moggia och Martin Tallvid.
Juryn, som består av specialister från internationellt kända varumärken, fackpress och Korsnäs, motiverade sitt beslut så här:
”Här talar vi om ett mycket starkt koncept som samtliga i juryn kände starkt för. Det är en design och konstruktion som är väl presenterad i varje detalj. Det är konceptuellt tänkt och med hög shelf impact. Förpackningen kommer verkligen att skapa uppmärksamhet och locka till köp. Juryn var imponerad av helheten.”
Temat för årets PIDA är ”Anything But Square”. Uppgiften består i att skapa ett förpackningskoncept till en konsumentprodukt i parfym- eller dryckessegmentet, genom att använda och utmana egenskaperna i kartongmaterialet Korsnäs White. Förutom att förpackningensformen ska vara allt annat än fyrkantig, ska bidragen också ta hänsyn till bl. a marknadskoncept, funktion, miljöhänsyn, ekonomi och användarvänlighet.
Hela 65 bidrag var anmälda och av dessa nominerades 19 stycken, samtliga från högre utbildningar inom förpackningsdesign på Nackademin, Broby Grafiska och Mittuniversitetet.
”Det var svårare än någonsin för juryn. Kvaliteten på bidragen ökar för varje år – sett till idé, konstruktion, presentation, dokumentation och utförande. För oss är PIDA ett viktigt och stimulerande event, där vi kan föra samman studenter, designers, varumärkesägare, tillverkare och annat branschfolk. Det är i såna här möten mellan branschen och unga talanger som framtidens designers stiger fram. Det är så vi kan vara med och driva utvecklingen av förpackningar framåt”, säger Agneta Rognli, Manager Business Communication på Korsnäs.
Förutom Winner All Categories och People’s Choice delas tre andra pris ut. Vinnare av Best Level of Shelf Impact blev ”Absolut Costume”, en Absolut Vodka i folkdräkt designad av Jenny Sjödin från Mittuniversitetet.
Vinnare av Best Level of Innovation blev ”RenEssens”, ett gnuggiskoncept för perfume-on-the-go i fickformat av Maria Gehlert, Caroline Kullman, Elin Yxner och Caroline Lexheden Wennerberg från Nackademin.
I kategorin Best Level of User-friendliness vann ”Absolut Triangle”, en lättproducerad förpackning för Absolut Vodka med inbyggda glasunderlägg och drinkrecept, designad av Mats Olsson från Mittuniversitetet.
PIDA är en internationell utmärkelse som premierar ny, innovativ förpackningsdesign. Kartong- och papperstillverkaren Korsnäs står bakom tävlingen som engagerar ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com