...
Svensk undersökning visar:
Så vill europeiska konsumenter ha sina förpackningar i framtiden

Vad tycker konsumenterna om dagens förpackningar och hur vill de att morgondagens förpackningar ska se ut och fungera? Det var frågor som förpackningskoncernen Billerud och deras designbyrå NINE ställde sig och för att få svaren genomförde man en omfattande undersökning bland konsumenter i Frankrike, Tyskland, Sverige, Turkiet och Storbritannien.
Vid undersökningen analyserade man stora mängder publicerat material i tidningar och sociala medier, man intervjuade experter och man gjorde en unik konsumentstudie med etnografi som metod.


Konsumenter i de fem länderna tillfrågades i olika situationer där de mötte eller hanterade förpackningar: när de shoppade, när kom hem med sina varor, när de använde dem i hemmet eller on-the-go och slutligen när de lämnade förpackningen till återvinning eller deponi.
Konsumenterna fick frågor om vilken typ av förpackning som de älskade eller hatade. Vad är en problemfri förpackning? Vad i vardagslivet påverkar dem att ta ett specifikt beslut beträffande förpackningar, när de är i affären för att handla, etc., etc.?

Undersökningen har även sett på hur konsumentens verkliga beteende i butiken kan kopplas till hur de relaterar till och känner för förpackningar. Man har listat fem olika typer av beteendemönster, som man kunnat se i den etnografiska studien och sedan gett svar på frågan. Denna uppställning konstaterar att konsumenterna blir allt mer påverkade av den för tillfället rådande situationen, när de gör sina inköp.

De generella slutsatserna av hela undersökningen kan enligt NINE:s utvärdering delas in i sex punkter och i senaste numret av förpackningstidningen nord emballage kan du läsa en närmare redovisning av dessa sex punkter och få en uppfattning av hur europeiska konsumenter ser på och förhåller sig till förpackningar och hur de vill ha dem i framtiden.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK