...
Vällingförpackning vann årets SPICE
Glad vinnarkvartett: fr.v. Karin Jacobsen, Jesper Olsson, Emma Fällman och Louise Persson.

En vällingförpackning, där man använt såväl papper som fibermaterialet FibreForm, blev det vinnande bidraget i årets upplaga av Billeruds designtävling SPICE: 12 på Berghs School of Communication i Stockholm.
Under sex veckor har tolv elevgrupper, som studerar grafisk design eller till produktionsledare/operativ projektledare, arbetat med årets uppgift – att utveckla livsmedelsföretaget Sempers befintliga vällingförpackning och tillhörande förvaringsburk.


”Det har varit en fantastisk spännande resa att följa elevernas arbete. Och resultatet överträffar alla mina förväntningar, att på så kort tid komma upp med så genomtänkta och spännande designkoncept är imponerande”, säger Marina Eriksdotter, Group Brand Manager på Semper.

Det vinnande bidraget var utformat av kvartetten Emma Fällman, Jesper Olsson, Kajsa Jacobsen och Louise Persson.

”Ett koncept som räckte hela vägen. Ett nytänk i utvecklandet av förpackningen, fantastiskt ljuvliga illustrationer och en presentationsfilm om vällingmys som gick rakt in i hjärta”, löd bland annat juryns motivering.

”Vi utgick från Sempers symboler, den röda färgen och barnet. Det emotionella. Och så förstärkte vi detta uttryck”, berättar två av vinnarna, Jesper Olsson och Kajsa Jacobsen.

För eleverna var jurypresentationen finalen på en hektisk period med bland annat besök på Billeruds bruk Gruvön och föreläsningar kring Billeruds fiberbaserade produkter och inte minst det uppmärksammade förpackningsmaterialet Fibreform.

”I det vinnande bidraget har man använt både FibreForm och tåligt förpackningspapper”, berättade Billeruds utvecklingschef Jimmy Nyström, när packnyheter.se träffade honom på Scanpack. .

För den vinnande kvartetten väntar nu första priset – en inspirationsresa till Berlin. Och för alla prototyper och presentationer väntar en utställning på Sempers huvudkontor i Sundbyberg.

”Vikten av en produkts förpackning får allt större roll. SPICE passar Billeruds erbjudande – att utveckla hållbara och smarta förpackningar, som skapar ett mervärde. Vi får här en unik tillfällighet att skapa en nära relation mellan framtidens designer och våra produkter”, säger Jimmy Nyström

N.B.: SPICE står för Sustainable Packaging & Innovation Communication Event.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-10-29

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK