Ökat besökarantal, hög yrkesmässig relevans, rekord i antal mejeriprodukter och ett kunglig besök av mässans beskyddare, prins Joachim, var några av höjdpunkterna, när Food Tech, den skandinaviska fackmässan för livsmedelsindustrin, som vanligt arrangerades i MCH Messecenter Herning i Danmark.
När mässan stängde i torsdags, kunde arrangörerna summera 9.439 besökare – inklusive deltagarna i tillväxtkonferensen ”Veje til Vækst” – vilket var drygt 1.150 fler besökare än Food Tech 2010.
Food Tech 2012 pågick under tre dagar (13 – 15 november) och besökarna kunde studera livsmedelsnyheter i 260 montrar och deltaga i en rad professionella konferenser och seminarier.
”Kvalitet, relevans och köpkraft har kännetecknat årets besökare. Vi är mycket nöjda med utfallet av mässan”, säger Jesper Holm, medlem i Food Techs mässkommitté.
Ett populärt inslag i mässan var den internationella speed-dating som utvecklingsorganisationen Danida och danska utrikesministeriet arrangerade. Här kunde besökande fackfolk få möjlighet till ”snabbmöten” med representanter från 17 olika företag från hela världen, från Vietnam i öster till Bolivia i väster. Omkring 100 sådana speed-datings genomfördes under mässan.
I samband med mässan genomfördes tävlingen Danish International Food Contest, där inte mindre än 1.701 mejeriprodukter ställdes ut och bedömdes. Förutom de nordiska länderna fanns bidrag från Tyskland, Holland, USA, Kanada och England.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com