Korsnäs AB har uppgraderat sin kartongkvalitet Korsnäs White, som är flaggskeppet bland företagets kartongprodukter.
Upgraded Korsnäs White, som presenterades på förpackningsmässan Luxe Pack 2012 i Monaco i slutet av oktober, har fått förbättrad vithet och lägre ytvikt. Kartongen har blivit en nyans vitare på båda sidor, vilket enligt företaget ger ännu bättre tryckegenskaper.
Korsnäs skriver i ett pressmeddelande att man driver sin produktutveckling i nära samarbete med konverterare, varumärkesägare och förpackningsdesigners. Vitare kartong med goda tryckegenskaper på båda sidor efterfrågas alltmer av designers och det är för att möta dessa krav som Korsnäs White blivit en nyans vitare på båda sidor. Högre vithet ger mer verklighetstrogen färgåtergivning, högre färgmättnad, en rikare färgskala och bättre kontrast.
När det gäller ytvikten finns Korsnäs White nu i åtta delvis nya gramvikter, som ger utökade möjligheter att göra fler förpackningar med samma mängd kartong. Kartongmaterialet Korsnäs White är uppbyggt i flera lager och med långa träfibrer, vilket möjliggör en kartong med hög styrka och låg ytvikt, vilket i sin tur gör det möjligt att reducera förpackningens vikt med bibehållen prestanda.
Korsnäs White är utvecklad för att passa exklusiva konsumentförpackningar och kartongen används framförallt till förpackningar inom parfym och kosmetika, ur och smycken, lyxdrycker och choklad, men även för läkemedel och hälsoprodukter.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com