...
Många kosmetikaförpackningar med oläslig eller svårläst text
Louise Ekström, Sveriges Konsumenter
En av de förpackningar som enligt undersökningen har svårläst text.

Hud- och hårvårdsprodukter och annan kosmetika får enligt lag endast säljas om informationen på förpackningarna är outplånlig, lättläst och väl synlig. Men nu visar en undersökning, som Konsumentföreningen Stockholm och Sveriges Konsumenter gjort, att flera förpackningar med kosmetika och hudvårdsprodukter har svårläst eller oläslig text.
”Det här duger inte! Vi uppmanar tillverkarna att uppfylla lagen, som säger att informationen ska vara lättläst. Vi kräver också att Läkemedelsverket, som är tillsynsmyndighet, skärper kontrollen” säger Louise Ungerth (bilden), Konsumentföreningen Stockholm.


De båda organisationerna har granskat drygt 200 hud- och hårvårdsprodukter i butikskedjor, hårsalonger och varuhusens kosmetikaavdelningar. Totalt 27 shampon, krämer och deodoranter anses inte hålla måttet. Obligatorisk information som ingredienser, varningstext och användningsområden är svårläst eller omöjlig att läsa på grund av för liten text, dåliga kontrastfärger eller glänsande behållare.
I ett pressmeddelande skriver de båda organisationerna att exempel på produkter som har svårläst text är Body Shops duschkräm och handkräm, Boots ansiktsvatten och kroppslotion, Dove self-tanner lotion och deodorant för män samt Garnier Ambre Solaires solfaktorer.

”Det är i dag trendigt med blänkande och silvriga behållare, men de glänser och skiner i butiksljuset, så man får vända och vrida på förpackningen om texten ska gå att läsa. Det duger inte”, säger Louise Ungerth.

Innehållet i krämer, shampon, kosmetika och hygienprodukter diskuteras allt mer. Om konsumenter ska kunna göra informerade val och kunna välja eller välja bort produkter så måste förpackningstexten gå att läsa.

”Många ger hud- och hårvårdsprodukter som julklapp och i takt med att antalet nya kemikalier ökar är det en förutsättning för alla, inte minst allergiker, att kunna läsa vad produkterna innehåller”, säger Louise Ekström, Sveriges Konsumenter.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-11-28

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Etikett/Märkning Kemteknisk Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK