...
Butikskedja med enbart djupfryst planerar för 50 butiker i Sverige

Den franska livsmedelskedjan Picard, som enbart säljer djupfrysta produkter, ska etablera sig i Sverige. Det uppger Sveriges Radios Ekot och flera andra medier.
Den första butiken ska öppnas i Stockholm i mitten av februari 2013 och inom fem år hoppas man ha ett 50-tal butiker runt om i landet.
”Svenskarna är de näst största konsumenterna av djupfryst mat i världen och ni köper två och en halv gånger så mycket frysta matvaror per capita som fransmännen”, säger Picards VD Pierre Pauze till Ekot.


Djupfrystkedjan Picard har funnits i Frankrike sedan 1970-talet och att konceptet tycks vara framgångsrikt bevisas inte minst av att man i dag har cirka 900 butiker runt om i hemlandet! Och om nu svensken köper/konsumerar 2,5 gånger så mycket djupfryst mat som genomsnittsfransmannen, så borde kanske konceptet bli en framgång även här.
”Vi räknar med att försäljningen per butik blir högre i Sverige än i Frankrike och tror på en årsomsättning på två miljoner euro (cirka 18 miljoner kronor) per butik”, säger Pierre Pauze.

Sverige blir det tredje land utanför hemlandet Frankrike, som Picard-kedjan satsar på. Sedan tidigare har man etablerat sig i Italien, där man i dag har ett 40-tal butiker och nyligen öppnade man också sin första butik i Belgien.

”Nu ska vi ta med det franska köket till er svenskar, som är finsmakare och som förtjänar färdiglagat med bra ingredienser”, säger Pierre Pauze.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-12-10

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Livsmedel Marknad Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK