...
“Storstäder” temat för Black Box nr 7
Jens Assur
(Bild: Talarforum)

Iggesund Paperboards designprojekt Black Box har nu nått fram till nr 7 och den här gången är det den svenske fotografen, regissören och designern Jens Assur, som fått uppdraget att med utgångspunkt från en svart låda i Iggesunds kartongkvalitet Invercote utforma ett annorlunda och innovativt innehåll.
Jens Assurs bidrag, som har ”Metropolises” som tema, visades för första gången, när den uppmärksammade Black Box-utställningen häromdagen kom till Moskva och Flacon Design Factory.


För hundra år sedan fanns det bara en storstad i världen, som hade mer än en miljon invånare och det var London. I dag finns det mer än hundra metropoler världen över med mer än en miljon invånare och 25 storstäder med mer än 10 miljoner invånare. Men vad är det som kännetecknar en storstad, dess invånare, livsstil, etc.?
”Skapar metropoler kulturer som sträcker sig långt bortom nationella gränser och språkbarriärer? Har invånarna i Tokyo mer gemensamt med de, som bor i London, New York och Stockholm, än med sina landsmän på den japanska landsbygden?”, frågade sig Jens Assur – och för att söka svaret reste han världen runt och fotograferade människor och miljöer i storstäder.

Resultatet blev fotografiska porträtt från 30 metropoler världen över, vilka trycktes på Invercote. Bilderna har sedan delats upp i mindre fyrkanter och blandas till ett slumpvis urval bestående av 12 ”brickor” i varje Black Box. Tanken är att innehavaren av en Black Box sedan ska skapa sin egen storstadsbild utifrån brickorna i den egna lådan. Boxägare ska också kunna byta brickor med varandra via den speciella webbsidan www.blackbox.iggesund.com/trade

Jens Assur började sin karriär som dagspressfotograf och blev under 1990-talet Sveriges mest belönade bildjournalist. Därefter har han orienterat sig mot filmskapande och i början av det här året vann han som förste skandinav ” Sundance/NHK International Filmmaker Award”, som är den välkända Sundancefestivalens pris till lovande filmmakare.

”När jag fick frågan om att medverka i The Black Box Project tvekade jag inte en sekund. Det är sällan jag som kreatör och skapare får möjligheten att jobba så fritt och med en sådan konstnärlig höjd i kundutvecklade projekt. Men här fick vi möjligheten till att göra det, både på ett konceptuellt och på ett intellektuellt plan”, säger Jens Assur.

Carlo Einarsson, ansvarig för marknadskommunikationen inom Iggesund Paperboard, är mycket nöjd med Jens Assurs deltagande i projektet.
”Vi söker efter kreatörer som verkligen tänjer gränserna för vad man kan göra med kartongen Invercote. Men projektet är också en hyllning till alla de designer,s som genom åren valt att göra fantastiska skapelser med Invercote som utgångspunkt”, säger han.

Utställningen Black Box Project har vid det här laget visats i flera länder och i städer som Paris, London, Amsterdam, Hamburg, Milano och New York. Innan utställningen kom till Moskva och man samtidigt avslöjade Black Box nr 7, kunde man beskåda de svarta lådorna i Göteborg, när förpackningsmässan Scanpack hölls i oktober.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-12-10

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Kartong Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK