...
”Så jävla packat” utser sämsta förpackningen!

”Så jävla packat” är namnet på ett Internetbaserat protestprojekt mot dåliga och svåröppnade förpackningar. Alla har vi väl någon gång klagat på svåröppnade förpackningar och en undersökning, som United Minds gjort på uppdrag av Grafiska Företagens Förbund, visar att 87 procent av svenskarna säger sig ha skadat sig på svåröppnade förpackningar!
”Vi har bestämt oss för att göra något åt saken och startar nu genom en tävling på nätet jakten på Sveriges sämsta förpackning”, säger Fredrik Lundgren, som är en av initiativtagarna och som till vardags arbetar på innovations- och förpackningsdesignbyrån Pond.


Idén till projektet och tävlingen ”Så jävla packat” fick Fredrik Lundgren, när han köpte en sax – och upptäckte att han behövde en sax för att kunna öppna förpackningen…
”Varför pratar ingen om det här? Folk lider, skadar sig, hamnar på akuten. Man borde kunna göra bättre förpackningar!”, säger Fredrik Lundgren.

Nu finns webbsidan sajavlapackat.se där vem som helst, som vill deltaga, kan ladda upp en bild/film med vidhängande beskrivning på vad man anser är en riktigt dålig och svåröppnad förpackning. Besökare på webbsidan kan också rösta på de olika bidragen eller skriva egna kommentarer. Ett flertal bidrag finns redan anmälda och fler hoppas man ska komma in, innan tävlingstiden går ut den 20 januari 2013.

Bland de tio förpackningar, som fått flest röster, utses sedan det vinnande bidraget av en jury, som består av Pond-medarbetarna Fredrik Lundgren och Fredrik Bladh samt Lennart Blom, PRO, Carina Nilsson, Cap&Design, Finn Petrén, Design for all Sverige och 10-årige Love Molin.

Den 25 januari ska den segrande ”jävla” förpackningen presenteras. Några tjusiga eller dyrbara priser - förutom äran och vetskapen av att ha kunnat avgöra vad som är Sveriges sämsta förpackning! - kan den, som skickat in det vinnande bidraget, inte vänta sig.
Förhoppningen med ”Så jävla packat”-tävlingen är också att de företag, vars förpackningar får den tvivelaktiga äran av att bli tävlingsbidrag, ska förklara hur man tänkte, när man valde sina förpackningslösningar och även ta åt sig av kritiken. För produkten i den vinnande förpackningen kommer innovationsbyrån Pond dessutom att designa en helt ny – och förhoppningsvis bättre – förpackningslösning!


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2012-12-13

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Marknad Övriga Övrigt

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK