Gizmo är namnet på ett nytt och unikt förslutningssystem, som gör att drycker som teer, bordsvatten, sportdrycker, etc., inte smaksätts förrän i samma stund som de öppnas.
Det patenterade konceptet består av en liten formsprutad behållare i kombination med skruvkapsyl i plast. Inne i behållaren, som rymmer aktuella smaksättare, vitaminer, färgämnen, etc., råder övertryck och när kapsylen öppnas, punkteras behållaren och innehållet ”rusar” ner i flaskan och blandas med vätskan.
Den trycksatta behållaren under kapsylen kan anpassas i storlek till olika typer av kapsyler och till den exakta mängd av färgämnen, smaksättare, vitaminer, mineraler, örtkoncentrat, etc., som behövs för respektive produkt.
De inneslutna tillsatserna är skyddade mot yttre påverkan från UV-ljus, inträngande syre, etc. vilket gör att inga kemiska konserveringsmedel behövs.
Genom att drycken inte smaksätts, etc. förrän vid konsumtionstillfället, så genomgår den inte heller sådana smak- och funktionsnedsättande förändringar som andra, liknande drycker utsätts för under transporter, lagring och butiksexponering.
Giszmo-förslutningarna tillverkas av tyska plastförpackningsspecialisten RPC Bramlage-Wiko och marknadsförs av företaget Gizmo Beverage. En av företags grundare och delägare, Walter Apodaca, menar att Gizmo-konceptet kan bli lika revolutionerande för dryckesindustrin som aluminiumburken en gång blev.
”Jag känner att jag är del av en överskridande teknik som är unik för vår generation”, säger han.
Först ut att använda Gizmo är en serie teer, som Gizmo Beverages nu lanserat i USA under namnet Tea of a Kind.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com