Globala snabbmatsjätten McDonald´s lanserar nu nya förpackningar till sina ”ta med”-påsar och förslutningsbara dryckesbägare. Den nya förpackningsdesignen, som ska introduceras över hela världen, innehåller bland annat tvådimensionella så kallade QR-koder (Quick Response), vilka innehåller varumärkesfakta, näringsdeklarationer och annan information och som kan läsas med hjälp av mobiltelefoner, läsplattor, etc.
Lanseringen av de nya förpackningarna börjar den här veckan i USA och fortsätter sedan över hela världen under år 2013. Informationen i QR-koderna kommer att finnas tillgänglig på 18 olika språk.
”Våra nya förpackningar är utformade i samarbete med kunderna, som vill veta mer om maten de äter. Nu ger vi dem den informationen på ett enkelt och direkt sätt, samtidigt som vi ytterligare framhäver vårt varumärke”, säger McDonald´s varumärkeschef Kevin Newell.
McDonald´s skriver i ett pressmeddelande att beslutet att förse förpackningarna med QR-koder innehållande närings- och produktfakta togs i samråd med oberoende rådgivare inom hälsa och näring, vilka betonade vikten av att ge konsumenterna snabb och enkel tillgång till information om näringsvärde, etc.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com