Tyska tryckpresstillverkaren Heidelberger Druckmaschinen AG satsar på storformats- och förpackningstryck genom att bilda ett nytt affärsområde och utnämna två nya toppchefer.
Stefan Hasenzahl, 50 år, (t.v. på bilden) har utsetts till chef för det nybildade affärsområdet ”Very Large Format and Postpress Packaging" och 42-årige Jason Oliver (t.h.) har blivit ny chef för affärsområdet ”Digitalt tryck”
Stefan Hasenzahl har arbetat hos Heidelberg sedan 1988. Han kommer närmast från en post som ansvarig för uppbyggnaden av Heidelbergs kinesiska produktionsanläggning i Qingpu, nära Shanghai. Hans befattning som chef för det nya affärsområdet inbegriper Heidelbergs alla aktiviterer i samband med storformatspressarna Speedmaster XL 145 och XL 162 samt bolagets efterbehandlingssystem inom området förpackningstryck.
Jason Oliver är amerikansk medborgare och kommer närmast från ett USA-baserat företag inom digitalt tryck, där han varit globalt försäljningsansvarig inom digitalt bläckstråletryck. I sin nya befattning hos Heidelberg blir han ansvarig för bolagets samtliga Linoprint-system för bland annat förpackningstryck och för Heidelbergs globala expansion på digitalområdet. Han efterträder Christian Compera, som lämnat Heidelberg på egen begäran.
“Vi har fått två chefer med internationell erfarenhet inom områden, som är av stor strategisk betydelse för Heidelberg. Utnämningarna är bevis för hur vi satsar på att expandera inom storformatsområdet och inom såväl konventionellt som digitalt förpackningstryck”, säger Stephan Plenz, styrelseledamot i Heidelberg och chef för Heidelberg Equipment.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com