I USA är konceptet med ”doggie bags” – dvs speciella förpackningar som restauranggäster kan använda för att ta med hem sådan mat, som man betalt för men inte orkat äta upp – ett välkänt och omhuldat begrepp.
I Sverige är ”doggy bag”-kulturen inte lika etablerad, men det vill Värmlandsbaserade förpackningsklustret The Packaging Arena (TPA) ändra på genom projektet ”Måltid Två”, där man nu samarbetar med Karlstadskrögarna Kjell & Bolas för att få fram morgondagens ”doggy bag”!
Vi svenskar slänger 170.000 ton mat i våra restauranger och storkök varje år och slöseriet är enormt. Detta har TPA tagit fasta på och i fjol höstas tog man därför initiativet att tillsammans med konsumenter, krögare och miljöentusiaster hitta nya förpackningskoncept för att komma tillrätta med problemet.
”I första delen av projektet ´Måltid Två´ togs det fram många innovativa förpackningskoncept. Alla med fokus på att restauranggäster ska kunna ta med sig överbliven mat hem”, berättar Nina Kask, projektledare på TPA.
Nu får det Vinnova-finansierade projektet en fortsättning i och med att TPA inleder ett samarbete med krögarna Kjell & Bolas, som bland annat driver Terrassen i Mariebergsskogen, Karlstad.
”Målet är att något av koncepten ska kommersialiseras och lanseras på Kjell & Bolas restaurang i Karlstad”, säger Nina Kask.
Hos Kjell & Bolas ser man fram emot projektet med entusiasm.
”All ätlig mat går att återanvända. Vill man inte ha samma rätt som senast, så kan man genom resterna skapa en ny rätt. Visst vore det kul och bra om vi kunde få in mer av den amerikanska ”doggy bag”-kulturen på våra krogar. Det skulle kunna bli helt naturligt att ta med sig överbliven mat i en trevlig matlåda”, säger Kjell Björnstrand på Kjell & Bolas.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com