Yoghurtförpackning med avtagbar topp gör det enklare att tömma ut det sista...
Toppen tas bort genom att man trycker in en markerad perforering och sedan försiktigt river och vrider av plasttoppen från kartongdelen.

Tetra Pak har lanserat en ny vätskekartongförpackning för fil och yoghurt. Den nya förpackningen är försedd med en separerbar topp i plast, vilket underlättar för konsumenten att få ut det sista av produkten och dessutom gör förpackningen lättare att källsortera.
Förpackningen är resultatet av ett samarbete mellan Arla Foods och Tetra Pak och kommer att finnas i butik med Arla Foods produkter med start i februari.


Den nya förpackningen är utformad så att man genom att trycka in tummen vid en markerad perforering, försiktigt kan vrida av toppen. Genom att lyfta ut kartongdelens bottenflikar kan man sedan enkelt klämma ihop kartonghylsan och klämma ut den sista filen eller yoghurten.

Den avskilda toppen sorteras med övriga plastförpackningar och resten av förpackningen återvinns med pappersförpackningar.
Konsumenten väljer själv om den separerbara funktionen ska användas. Om inte toppen separeras, fungerar förpackningen på samma sätt som en konventionell förpackning med skruvkork utan separerbar topp.

”Idag slängs stora mängder mat i onödan. Därför är det fantastiskt att vi nu kan lansera en förbättrad förpackning, där den separerbara toppen kan göra så att man får ut mer innehåll. Dessutom blir det enklare att separera plast och kartong i återvinningen och innovationen går därför helt i linje med Arlas miljöstrategi”, säger Ann Bergman, Senior Brand Manager på Arla Food Sverige.

I ett konsumenttest svarade en klar majoritet att de var positiva till den nya förpackningen.
”Vårt konsumenttest visar att över 80 procent tycker att det är bra med en separerbar funktion, 88 procent upplever att de fick ut mer yoghurt än när de gjorde på sitt vanliga sätt och 77 procent sa att de skulle återvinna mer”, säger Ingrid Collin Hermansson, Manager Marketing and Product Management, Tetra Pak Sverige AB.

Den så kallade ”food saving study”, som undersökningsföretaget Norm utfört för Tetra Paks räkning, visar att matsvinnet reducerades med hälften, när den nya förpackningen med separerbar topp användes.
”Exakt hur mycket mer yoghurt och fil varje enskild konsument kan få ut ur förpackningen, beror på faktorer som vana, hantering av förpackningen, tjocklek på produkten samt viljan att lära sig ett nytt beteende”, säger Ingrid Collin Hermansson.

Yoggi, Arla Wellness yoghurt och fil samt Arlas laktosfria fil- och yoghurtsortiment blir de första produkterna med den nya förpackningen. Förpackningsbytet uppges inte ge någon prisförändring på produkterna.

För den som undrar hur det går till att separera toppen och effektivt tömma den nya förpackningen har Tetra Pak tagit fram en instruktionsfilm, som finns på YouTube – klicka här.


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-01-31

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Förpackningsmaterial Förpackningsmaterial Kartong Kartong Livsmedel Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK