Tetra Paks och Världsnaturfondens (WWF) satsningar för att öka den svenska återvinningen av förpackningar av vätskekartong har resulterat i att återvinningsgraden år 2012 ökade från 23,7 till 29 procent. Aldrig tidigare har det återvunnits så mycket dryckesförpackningar av kartong som nu, enligt ett pressmeddelande från Tetra Pak.
”Det är otroligt roligt att WWF och vi lyckats få fler att återvinna sina kartongförpackningar och på så sätt bidra med värdefull råvara till nya produkter. Vår målsättning var att öka återvinningen med fem procentenheter i ett första steg 2012, och det överträffar vi” säger Erik Lindroth, miljödirektör i Tetra Pak Sverige.
Totalt lämnade svenskarna in 10.978 ton kartongförpackningar för mjölk, fil, juice och andra våta livsmedel till återvinning under fjolåret, vilket var en ökning med mer än tusen ton jämfört med 2011.
Bakom uppgången ligger ett snart årslångt samarbete mellan Tetra Pak och WWF och en bred satsning i olika kanaler. Bland annat har WWF och Tetra Pak genomfört skoltävlingen ”Jakten på de glömda kartongerna”, som engagerade över 61.000 elever i hela Sverige. WWF:s barn och ungdomssatsning ”Panda Planet” har även skapat engagemang i återvinningsfrågan och på Facebook har Tetra Pak startat ”Återvinnarna” i syfte att sprida kunskap och avliva myter om återvinning. På Facebooksidan redovisas återvinningsstatistik varje månad för att intresserade ska kunna följa utvecklingen.
I Europa återvanns i genomsnitt 37 procent av kartongförpackningarna under 2011, och Sverige har nu börjat knappa in. En undersökning, som Tetra Pak har gjort, visar att viljan att återvinna kartongförpackningar ökar om människor förstår varför det är bra för miljön och om de känner sig säkra på att insamlade förpackningar verkligen används till nya produkter.
”Det är avgörande att få fler människor att förstå att de gör rätt och minskar sin egen miljöpåverkan, när de återvinner sina kartongförpackningar. Det är uppenbart att våra ansträngningar ger effekt”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.
Målsättningen på sikt är att minst 50 procent av alla dryckeskartonger i Sverige ska materialåtervinnas så att returfibern kan användas i nya produkter, som exempelvis pizzakartonger, glass- eller flingpaket.
Tetra Pak och WWF fortsätter nu sitt samarbete för ökad återvinning även under 2013 och 2014. Målet för i år är att återvinningen av dryckeskartong ökar med ytterligare tre till fem procentenheter.
Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com