Årets bästa dressing- och såsförpackning:
En ståpåse med målarfärg!
Coldecs ägare och VD Ron Bleize visar stolt upp utmärkelsen.

Att en förpackning för målarfärg får pris som ”Årets förpackning” av en sås- och dressingsorganisation låter ju minst sagt förvirrande. Men det är precis vad som har hänt med holländska färgtillverkaren Coldecs förpackningskoncept ”Paletto Paint Mix and Shake Bag”, som grundar sig på den flexibla ståpåslösningen NorSpoutBag, utvecklad av tyska Mondi Halle i Steinfeld...

Ron Bleize, ägare och VD för färgtillverkaren Coldec i holländska Vaassen, blev minst sagt överraskad, när det för en tid sedan kom en försändelse från USA med den nordamerikanska organisationen ADS (The Association for Dressings and Sauces) som avsändare. Paketet innehöll nämligen utmärkelsen ”Package of the Year” och ett meddelande från ADS att Coldecs flexibla förpackning fått priset för att den är speciellt lämplig som framtida förpackning för dressingar och såser…

Ron Bleize visste visserligen om att deras förpackningsleverantör anmält färgförpackningen till tävlingen, men trodde väl knappast att den skulle ha en chans mot de riktiga sås- och dressingsförpackningarna.

”Med stark konkurrens från globala livsmedelsaktörer som Heinz, Unilever, m fl. verkade det osannolikt att vi skulle kunna vinna den här utmärkelsen”, säger Ron Bleize, som nu stolt har kunnat placera det obeliskformade priset på sitt skrivbord.

Den vinnande förpackningen ”Paletto Paint Mix and Shake Bag” är utvecklad för Coldecs målarfärgsprogram Paletto, som innehåller 50 trendiga kulörer och färgtoner avsedda för väggar, etc. Den speciella ståpåsen, som alltså grundar sig på förpackningskonceptet NorSpoutBag, ursprungligen utvecklat av tyska Nordenia, numera Mondi Halle i Steinfeld, innehåller 1,5 liter basfärg för målning av väggar. Den rätta färgtonen erhålls genom att man tömmer en separat tub med önskat färgämne i påsen och sedan skakar den i en minut.

Förutom att det är enkelt och kladdfritt att blanda färgen till rätt kulör, har förpackningskonceptet också stora fördelar ute i butikerna, enligt Coldec.

”På bara en meter hyllutrymme kan man erbjuda över 50 olika färger! Det gör det enkelt för konsumenten att välja önskad färg och produkterna kan också säljas på platser, som annars inte är avsedda för försäljning av målarfärger”, säger Ron Bleize.

Coldec ligger just nu i förhandlingar med flera stora butikskedjor för att få ut sitt prisade förpackningskoncept på marknaden och man planerar också omfattande försäljning via online-butiker.

Och om organisationen ADS har rätt i sina bedömningar, så dröjer det kanske inte så länge innan vi får se även diverse dressingar och färdiga såser förpackade enligt det innovativa färgförpackningskonceptet...


Jerry Pettersson

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2013-02-05

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Business Kemteknisk Livsmedel Marknad Plast Plast

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK